اخبار گردشگری

ویزا چیست؟ انواع ویزای و نکات مهم برای اخذ ویزا


ویزا چیست؟ انواع ویزای و نکات مهم برای اخذ ویزا

ویزا یا همان “روادید” در سفر‌های خارجی اولین مسئله‌ای است که ذهن هر مسافری را درگیر می‌نماید. باتوجه به سیاست‌های متنوع صدور ویزا برای شهروندان مختلف در کشور‌های گوناگون. داشتن اطلاعات مرتبط به چگونگی اخذ ویزا مسافران را در این مهم موفق‌تر و احتمال تجربه ردشدن درخواست ویزا را برایشان کمتر می‌نماید. کوله پشتی در این مطلب کوشیده است که با بالابردن اطلاعات شما عزیزان، شانس تان را برای دریافت ویزا “روادید” از کشور‌های مختلف بالابرده و با اعتماد بنفس بیشتری به مراکز و دفاتر مربوطه مراجعه نمایند.

ویزا چیست؟ انواع ویزای و نکات مهم برای اخذ ویزا

ویزا چیست؟

ویزا (visa) یا روادید مجوزی است مکتوب و مندرج در ضمیمه گذرنامه و به فرد متقاضی ویزا و دارندۀ گذرنامه مجوز می‌دهد به خاک یک کشور وارد شود، در آن بماند یا آن را ترک نماید.

ویزا (روادید) معمولا مشخص کننده محدودیت‌هایی برای مسافران بیگانه است که به خاک یک کشور دیگر وارد می‌شوند. این مجوز توسط یکی از نمایندگان رسمی کشور مورد نظر در کنسولگری، سفارتخانه یا شرکت‌های معتبر درخواست ویزا مورد بررسی قرار گرفته و مورد تایید قرار می‌گیرد.

به طور معمول ویزا در مبادی ورودی هر کشوری، نشان می‌دهد هدف سفر شما چیست، چه مدت در آن کشور اقامت خواهید کرد و آخرین مهلتی که برای ورود به کشور مورد نظر دارید، چه تاریخی است.

ویزا معمولا به صورت برچسب یا مهر، ضمیمه گذرنامه می‌باشد. در حال حاضر ویزا‌ها روی کاغذ‌های غیرقابل دستکاری و غیرقابل جعل با چسب دائمی قوی بر پشت آن چاپ شده و روی یکی از صفحات گذرنامه چسبانده می‌شوند.

توصیه مهم:

در زمان دریافت ویزا ضمن کنترل نوع و چگونگی ویزا (هدف سفر و تعداد ورود) به بازه زمانی (تاریخ اعتبار ویزا) و مدت زمان اقامت توجه ویژه داشته باشید تا درطول سفر دچار مشکل و دردسر نگردید.

ویزا چیست؟ انواع ویزای و نکات مهم برای اخذ ویزا

روش‌های گوناگون در صدور ویزا:

هر کشور و یا کنسولگری روش‌های خاص خودرا در صدور ویزا دارد. ولی کشور‌هایی هم هستند که روش‌های گوناگونی را برای صدور ویزا در کنارهم اجرا می‌نمایند.

صدور ویزا حضوری: بعضی از کشور‌ها حتما باید حضوری و با دردست داشتن اصل پاسپورت ” گذرنامه” به سفارتخانه و یا کنسولگری اقدام به اخذ ویزا نمایید. (جهت احراز هویت) در این روش زمان بسیار مهم و حیاتی می‌باشد و به هیچ وجه کار اخذ ویزارا به روز‌های آخر موکول نکنید.

صدور ویزا توسط واسطه: برای تعدادی دیگر از کشور‌ها پرکردن فرم و دادن درخواست ویزا توسط آژانس‌های مسافرتی و یا شرکت‌های واسطه انجام می‌پذیرد.

صدور ویزای آنلاین: در نوع دیگر بعضی از کشور‌ها می‌باشند که تمامی مراحل صدور ویزای خود را بصورت آنلاین و الکترونیکی طی می‌گردد.

صدور در لحظه ورود: ویزا در لحظه ورود (visa on arrival) به این روش می‌باشد که در زمان ورود به کشور مقصد ویزا صادر می‌گردد و دیگر نسازی به اختصاص وقت و گرفتن نوبت از سفارت و یا شرکت‌های واسطه نمی‌باشد. (پرداخت مبلغ و گاهی ارائه مدارک نیز هنگام صدور ویزا لازم می‌باشد)


  • دقت کنید که حداقل اعتبار پاسپورت شما ۶ ماه باشد.
  • ویزا تضمین کننده ورود شما به کشور مقصد نمی‌باشد

اخذ ویزا (هرنوع از انواع ویزا) شرط لازم برای سفر به کشور مورد می‌باشد، ولی شرط کافی نمی‌باشد و ماموران مربوطه در کشور مقصد هستند که تصمیم نهایی جهت ورود شما را صادر می‌نمایند.

مسافر هنگام ورود به کشور مورد نظر آمادگی خود را جهت رفع شک و توضیح به مقامات مرزی حفظ نمایند.

موارد مورد پرسش ماموران مرزی:

  • هدف از مسافرت وی چیست و صحت آن را از طریق ارائه مدارک ثابت کند.
  • آدرس محل اقامتش (هتل یا نزد آشنایان) کجاست.
  • از پس هزینه مدت اقامت خود بر خواهد آمد یا خیر (پول به همراه دارد و یا اینکه شخص دیگری پرداخت مخارج وی را تقبل کرده است و در اینصورت نام، آدرس و شماره تلفن این شخص).
  • بلیط ترک کشور دارا باشد و یا اینکه پول کافی جهت خرید بلیط جهت ترک آنجارا دارا باشد.

ویزا چیست؟ انواع ویزای و نکات مهم برای اخذ ویزا

تمدید ویزا:

هرگاه در حین سفر ویزای شما روبه اتمام باشد می‌توانید با مراجعه به مراکز ذیصلاح نسبت به تمدید ویزای خود اقادام نمایید. موافقت با این درخواست منوط به قانع کردن ماموران پلیس و مرزبانی آن کشور می‌باشد که خود فرآیند گاه سخت و پیچیده می‌باشد. در صورت موافقت با درخواست تمدید ویزای، احتمالا سختگیری بیشتری برای دادن ویزا در مراحل بعد برای شما اعمال خواهد شد.

اقامت غیرمجاز (over-stay)

در مواقعی که زمان بیشتری از ویزا خود در هر کشوری اقامت داشته باشید را اقامت غیر مجاز می‌نمامند که هنگام خروج آن کشور شمارا جریمه خواهند نمود (معمولا نسبت به هر روز اقامت بیشتر محاسبه می‌گردد) و به احتمال فراوان تا زمان مشخصی از صدور ویزای مجدد برای شما خودداری خواهد نمود.