گردشگری و توریسم

سقز تاریخی ترین شهر کردستان همچنان بدون موزه است

به گزارش خبرنگار ایرنا، سقز با شهرستان های دیواندره، مریوان، بانه و بوکان در آذربایجان غربی همسایه است که این شرایط باعث شده در موقعیت جغرافیایی مهمی قرار داشته باشد.
سقز بعد از سنندج دومین شهر پر جمعیت استان کردستان محسوب می شود و دارای فرمانداری ویژه است، این شهر از نظر قدمت و تاریخی بودن هم شناخته شده است ولی هنوز از داشتن یک موزه محروم است.
داشتن موزه علاوه بر اینکه می تواند آثار تاریخی این شهر را در یک مکان گردآورد، به جاذبه ای برای حضور و ماندگاری بیشتر گردشگری هم تبدیل خواهد شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: داشتن حداقل یک موزه آثار باستانی و مردم شناسی با وجود قدمت، مکان و بناهای تاریخی مانند قلعه باستانی زیویه، کرفتو، حمام حاج صالح، مسجد دو مناره و چندین آثار دیگر ضروری است.
حمید گلالی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از اوایل انقلاب تاکنون تلاش های زیادی برای تحقق خواسته مردم سقز و ساخت موزه انجام شده و در این مدت چند کارگروه برای ارائه پیشنهاد مکان موزه نیز تشکیل شد.
وی اضافه کرد: مکان های مختلفی در شهر برای موزه پیشنهاد شد از جمله پارک های لاله و کوثر، سینما استقلال سابق، پارک کودک و مکان های دیگرث که همه آنها به دلایل نا معلومی از سوی کمیته پذیرفته نشدند.
گلالی پور اظهار داشت: بنا به گفته مدیران سابق میراث فرهنگی سقز، موزه باید در دل شهر باشد چون از لحاظ امنیتی این موضوع حائز اهمیت است.
وی یادآور شد: تخصیص ندادن اعتبار کافی مهمترین مشکلات بر سر راه ساختن موزه سقز است و همه این مشکلات دست بدست هم داد تا کماکان از نبود موزه رنج ببریم.
رئیس میراث فرهنگی سقز گفت: از سال 90 و همزمان با حضورم در این اداره، تلاش های جدی تری برای ساخت موزه انجام شد ولی با وجود پیگیری های مکرر، ادارات کل میراث فرهنگی و راه و شهرسازی استان کردستان اعلام کردند به دلیل نبود بودجه و اعتبارات کافی ساخت موزه در این وضعیت اقتصادی برای آنها امکانپذیر نیست.
وی افزود: پس از انتصاب کریمیان به عنوان فرماندار سقز، قرار شد با همکاری استانداری، فرمانداری سقز و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، حمام حاج صالح با تغییر کاربری به موزه مردم شناسی تبدیل شود.
گلالی پور اضافه کرد: اگر شهرداری تلاش های خود را در راستای خارج کردن بنای حمام حاج صالح از زیر نظر صندوق احیای بناهای تاریخی افزایش دهد این امید وجود دارد مجوز ایجاد موزه مردم شناسی را از سازمان های مربوطه اخذ کنیم تا این شهر باستانی صاحب موزه شود.
رئیس میراث فرهنگی سقز یادآور شد: حمام حاج صالح از بناهای شاخص سقز در دوره صفویه است که در بافت تاریخی و قدیمی شهر در خیابان فخر رازی واقع است این حمام به صورت کامل همه عناصر معماری یک حمام ایرانی شامل فضای ورودی، بینه، میان در، گرمخانه، تون خزینه و خلوتی دارد و در حال حاضر تنها گزینه برای ایجاد موزه است.
عضو شورای اسلامی شهر سقز نیز در این ارتباط با بیان اینکه موزه یکی از کمترین خواسته های مردم فرهیخته این شهر استف گفت: تلاش های زیادی را برای ایجاد موزه ای که در شان و منزلت مردم باشد، انجام داده ایم.
امیر زارع زاده افزود: حمام حاج صالح گزینه جدی برای تبدیل شدن به موزه است و امیدواریم با همکاری میراث فرهنگی و دیگر نهادها بتوانیم این خواسته مردم را پاسخ داده و شهرمان را با موزه مردم شناسی زیباتر کنیم.
به گزارش ایرنا، سقز با آثاری تاریخی با اهمیت دومین شهر بزرگ استان است که بسیاری از این آثار بر اثر بلایای طبیعی و جنگ و هجوم اقوام مجاور، ویران و بسیاری در زیر خاک مدفون شده اند.
شهرستان باستانی و تاریخی سقز با قدمت هفت هزار ساله و بیش از 350 اثر تاریخی که تاکنون 162 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، دارای پتانسیل های بالای فرهنگی و هنری است.
از شاخص ترین این آثار می توان به غار پیرمکاییل با هفت هزار سال قدمت در روستای میرسعید، تپه کانی نیاز با 6 هزار سال قدمت، تپه زیویه به عنوان نگین تاریخی غرب و اشیای آن به عنوان آثار نفیس ایران و جهان با سه هزار سال قدمت، قلعه صاحب با پنج هزار سال قدمت، قپلانتو، گورستان ماناها اشاره کرد.
انجام کاوش های علمی و باستان شناسی برای شناسایی بهتر و کشف اشیای تاریخی در این شهرستان امری ضروری است.
امروزه وجود موزه به ویژه موزه های باستان شناسی و هنری در هر شهر، نماد و مظهر رشد و کمال فرهنگی مردم محسوب می شود.
آثار و اشیای موزه ها به عنوان یادمان ها و یادگاری های گذشتگان همیشه باعث عبرت شده و از طرفی موجب افتخار، غرور و مباهات ملی است بنابراین وجود موزه برای نگهداری و حفظ اشیا و آثار تاریخی می تواند کمک زیادی به پیشبرد وضعیت فرهنگی و هنری جامعه بکند.
مردم فرهنگ دوست سقز و صاحب نظران این عرصه بر ضرورت ساخت موزه منطقه ای تاریخی و مردم شناسی (ترکیبی) در سقز با برشمردن پتانسیل های تاریخی، منطقه ای و فرهنگی شهرستان، تاکید دارند.
6108/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


موزه سقز


مردم شناسي