گردشگری و توریسم

فصل جدید کاوش محوطه شهر سوخته در حال انجام است

علیرضا جلالزایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گروه به سرپرستی دکتر منصور سجادی و هشت نفر باستان شناس ایتالیایی و تعدادی از باستان شناسان و پژوهشگران ایرانی تشکیل شده است.
وی بیان کرد: مناطقی از شهر سوخته که گمان بر صنعتی بودن آن وجود دارد مورد کاوش قرار گرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: کار حفاری و کاوش این محوطه در یک بازه یک ماهه انجام می شود.
وی ادامه داد: نتایج تحقیقات کاوش به صورت روزانه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اعلام می شود که در پایان کاوش و با جمع بندی تحقیقات به سمع و نظر عموم خواهد رسید.
جلالزایی اظهار داشت: هم اینک گروهی دیگر از باستان شناسان داخلی و خارجی(اتریشی، ایتالیایی و غیره) به سرپرستی حسین سرحدی کار پژوهش و کاوش در منطقه کوه خواجه شهرستان هامون در شمال سیستان و بلوچستان را نیز انجام می دهند که امیدواریم هر 2 عملیات نتایج مثبت و ارزنده ای داشته باشند.
به گزارش ایرنا شهرسوخته سیستان و بلوچستان به عنوان پیشرفته ترین شهر جهان قدیم مهد نخستین های جهان از جمله «نخستین جراحی جمجه، نخستین انیمیشن، نخستین چشم مصنوعی، نخستین شبکه فاضلاب شهری، نخستین تخته نرد جهان و صدها اثر منحصر به فرد» با بیش از پنج هزار سال قدمت همواره آماده پذیرایی از گردشگران است.
سیستان و بلوچستان با پیشینه ای غنی در تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی امسال نیز فرصتی مطلوب را فراروی میهمانان و مسافران قرار داده تا با سفر به این دیار پر رمز و راز و ناشناخته و آشنا شدن با زیباییها و ظرفیت های منحصر به فرد گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن، خاطره های ماندگار را با خود به ارمغان برند.
سرزمین کهن سیستان و بلوچستان از تالاب بین المللی هامون در شمال تا پهن دشت نیلگون دریای عمان در جنوب این استان از بهترین خلقت های خداوند برخوردار است، اینجا سرزمین آب، آفتاب، باد و آینه و دیار نخل های راست قامت و بلند همت و استوار چون تفتان سرفراز است، در این سرزمین ریگ های تفتیده در شکوه انوار طلایی خورشید، پای می کوبند و جان به خنکای نسیم شب های با صفا می سپارند.
در میان صدها اثر و محوطه باستانی و تاریخی سیستان و بلوچستان شهرسوخته خودنمایی می کند، این اثر باستانی نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل – زاهدان در جنوب شرق ایران و در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است این شهر بر روی آبرفت های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و در ساحل آن رودخانه و دریاچه بنا شده بود.
مطالعه و بررسی بقایای این شهر نشان دهنده سیر تحول علوم و فنون مختلف در فلات ایران است به طوری که باستان شناسی، جامعه شناسی، تجارت، بازرگانی و مبادلات بین المللی، تاریخ تحول ادیان در دوره های پیش از تاریخ و تاریخی، تاریخ شهرنشینی و شهرسازی، سیر تحول معماری و هنرها و فنون سنتی، تاریخ آغاز نگارش، تاریخ پزشکی و علوم وابسته، جانور شناسی، تغذیه، کشاورزی، دامداری، حشره شناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، فلزگری، جواهر سازی، بافندگی و خراطی تنها بخشی از فنون و هنرهای قابل مطالعه در بقایای شهر سوخته است.
آثار کهن ترین نمونه جراحی، کهن ترین نمونه پارچه های موجود، کهن ترین اثر معرق کاری و کهن ترین نمونه های زیره، گشنیز و پسته وحشی از جمله اطلاعات و داده های به دست آمده در شهر سوخته است.
بر مبنای یافته های باستان شناسان شهرسوخته 280 هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می دهد که این شهر دارای پنج قسمت اساسی شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر، بخش های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند.
9914**3213**6081

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کاوش


شهر سوخته