گردشگری و توریسم

طرح­های گردشگری با رویکرد ارتقاء معیشت مردم انجام می شود

گزارش روابط عمومی فرمانداری ماسال به ایرنا حاکیست؛ محمدجواد عامر با بیان اینکه شهرستان ماسال دارای 45 هزار هکتار جنگل و 11 هزار و 800 هکتار مرتع است، گفت: متاسفانه شهرستان ماسال با این حجم از منابع ارزشمند طبیعی هیچ قرقبانی ندارد و تنها چند کارمند منابع طبیعی به صورت غیر رسمی این وظیفه را پی گیری می کنند و همین نبود نیروی لازم برای قرقبانی جنگل و مراتع، موجب تخریب منابع طبیعی می شود.
وی با اشاره به طرح قبلی واگذاری ییلاقات که در آن قرار بود شش هزار هکتار از اراضی ییلاقی جهت اجرای طرح گردشگری در نظر گرفته شود، افزود: در این طرح که فاقد کارشناسی لازم بود این حجم از ییلاقات قرار بود به یک شرکت واگذار شود که پس از اطلاع بنده از این طرح و مطالعه کامل طرح، ایراد کارشناسی به این طرح وارد شد و خوشبختانه جلوی اجرای آن طرح به آن صورت گرفته شد.
فرماندار ماسال به پی گیری­ها و تلاش های صورت پذیرفته جهت کارشناسی دقیق این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: پس از پی­گیری­های فراوان صورت گرفته این طرح در قالب طرح گردشگری در شورای اقتصاد مقاومتی استان به ریاست استاندار تصویب شد.
عامر با بیان اینکه پس از اصلاح این طرح در چهار طرح غار آویشو، اولسبلنگاه، مشهد میرزا و خجبنه درزمینی به مساحت یک هزار و 608 هکتار اجرایی می شود، افزود: البته از این مساحت تنها در چهار هکتار امکانات تفریحی و اسکان تعبیه می شود که آن هم در مکان هایی که به صورت کارشناسی غیر قابل کشت و یا غیر قابل احیاء هستند؛ ضمن اینکه سازه ها باید به صورت تمام چوبی و در محدودیت طبقه احتمالا حداکثر تا دو طبقه اجرایی شوند.
وی ادامه داد: در شرایط مزایده طرح نیز بومی بودن سرمایه گذار حدود 50 درصد امتیاز برای او محسوب می شود و داشتن رزومه و تخصص لازم از دیگر ویژگی های مورد نیاز در این مزایده ها خواهد بود که پس از نهایی شدن به صورت دقیق و کامل اطلاع رسانی می شود.
عامر عدم امکان حضور دو شرکت با دو فرد به صورت همزمان در دو طرح به عنوان سرمایه گذار را یکی دیگر از ویژگی های این مزایده ها برشمرد و افزود: در این طرح از تمام ظرفیت جهت به حداکثر رساندن نفع به مردم شهرستان استفاده می شود تا مشکل بیکاری کاهش یابد و وضعیت اقتصادی معیشتی مردم شهرستان بهبود یابد تا دیگر بومیان مجبور نباشند زمین های خود را با قیمتی اندک به فروش رسانند.
فرماندار ماسال در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که شهروندان ماسالی، پول لازم برای شرکت و برنده شدن در این مزایده را نخواهند داشت، گفت: اولا که نیاز نیست این از حجم سرمایه در ابتدا از سوی سرمایه گذار تامین شود و در ثانی طی یک سال اخیر با تعداد زیادی از سرمایه گذران ماسالی که هم اکنون در شهرهای دیگر فعالیت های اقتصادی بزرگی دارند، دیدار داشته ام و تعداد زیادی از آنان آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن سرمایه خود برای توسعه شهرستان اعلام داشته اند.
عامر با بیان اینکه هم اکنون ییلاقات ماسال به لحاظ حفاظتی و ساماندهی فاقد برنامه است و این موضوع خود بیشتر موجب تخریب می شود، گفت: با اجرای این طرح­ها، بیش از 60 قرقبان از نیروهای بومی شهرستان جهت حفاظت از ییلاقات استخدام می شوند و حداقل برای 289نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود، این طرح نه تنها موجب تخریب ییلاقات نمی شود بلکه ییلاقات را ساماندهی می کند و موجب حفظ و صیانت از منابع طبیعی می شود.
وی افزود: در این چهار طرح، عملیات احیای جنگل و حفاظت و صیانت از منابع طبیعی نیز پیش بینی شده و طرح ساماندهی زباله نیز در قالب طرح خجبنه که طرح زیانده و منفی محسوب می شود ادغام و برنده طرح خجبنه عملیات پاکسازی ییلاقات از زباله را نیز ادامه می دهد.
شهرستان ماسال با دو بخش مرکزی و شاندرمن، در 45 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
7296/2007/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ماسال


گردشگري