گردشگری و توریسم

7 اثر تاریخی فارس مجهز به سامانه فروش بلیت الکترونیک شدند

به گزارش ایرنا، فاز دوم سامانه یکپارچه فروش بلیت الکترونیکی موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور روز پنجشنبه با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری در محوطه میراث جهانی تخت جمشید راه اندازی شد.
در این فاز از توسعه سامانه، اماکن پربازدید استان فارس اعم از تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، سعدیه، حافظیه، حمام وکیل و ارگ کریم‌خانی مجهز به زیرساخت فروش الکترونیکی شدند.
این آثار تاریخی در زمره پربازدید ترین جاذبه های فرهنگی تاریخی استان فارس تلقی می شوند.
معاون رئیس جمهوری در سخنانی در این آیین گفت: افزایش سطح خدمات به لحاظ کمی و کیفی برای گردشگران داخلی و خارجی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و الکترونیکی کردن بلیت سایت های تاریخی نیز اقدامی در این راستا است.»
مونسان افزود: پیش از این فروش بلیط به صورت دستی انجام می شد که علاوه بر نیروی انسانی بسیار زیاد، رضایت مندی کافی برای گردشگران ایجاد نمی کرد، خوشبختانه با راه اندازی سامانه فروش الکترونیک در چند کاخ موزه تهران این حرکت ادامه یافت و امروز شاهد بهره برداری از این سامانه در تخت جمشید هستیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: راه اندازی این سامانه صحت و سلامت کار را ارتقا می دهد و باعث افزایش سطح ارائه خدمات به گردشگران می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه گردشگران در سراسر دنیا بلیت اماکن و سایت های تاریخی را به عنوان یادگاری نگهداری می کنند، تمهیداتی پیش بینی خواهد شد تا بلیت الکترونیکی به گونه ای باشد که امکان نگهداری آن وجود داشته باشد.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: راه اندازی سامانه فروش بلیت الکترونیک اقدام بسیار خوبی است و امیدواریم این سامانه بزودی در سایر سایت های تاریخی کشور نیز راه اندازی شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سایت های تاریخی به ویژه تخت جمشید علاوه بر اینکه بناهای تاریخی ارزشمند برای همه بشریت است نشان از مهندسی عمیقی دارند که در اینجا به کار رفته است، این بناها حامل پیام های بزرگ انسانی هستند.
مونسان ادامه داد: استفاده از کلمه دروازه ملل در تخت جمشید اوج ارتباطات انسانی را نشان می دهد و بر این نکته اشاره دارد که بیش از 2500 سال پیش ملت ایران به این موضوع توجه داشته اند، نیاکان ما صلح دوست بودند و به ارتباط بین اقوام و انسان ها اهمیت می دادند، همکاران ما با تمام وجود از این آثار تاریخی نگهداری و حفاظت می کنند.
وی اظهار داشت: استفاده از ابزارهای نوین برای افزایش سطح خدمات و ارتقای کیفیت در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، تلاش داریم با ابزارهای نرم افزاری تاریخ را در اینجا بازگو کنیم چراکه باید از حداکثر تکنولوژی برای بازگو کردن تاریخ به گردشگران به ویژه گردشگران خارجی استفاده کنیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استفاده از گوشی های راهنما که در نوروز 97 شاهد آن بودیم اقدام بسیار موثری بود که باعث شد توضیحات استاندارد به گردشگران ارائه شود، همچنین کاری با تلفیق نور و صدا در تخت جمشید در حال انجام است تا آنچه در گذشته در تخت جمشید رخ داده است به گردشگران نشان داده شود.
بنا بر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سامانه الکترونیک فروش بلیت با توجه به تاکید سازمان جهانی گردشگری بر تحول دیجیتال در ارائه خدمات به عنوان شعار سال 2018 و به منظور ارتقای کیفیت و سهولت دسترسی گردشگران خارجی و داخلی به بلیت موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی، راه اندازی شده است.
پیش از این نیز در فاز اول، مجموعه های سعدآباد، نیاوران، کاخ گلستان و موزه ملی ایران به این امکان مجهز شده اند.
استندهای الکترونیکی فروش خودکار بلیت، گیشه‌های الکترونیکی و گیت‌های کنترل تردد خودکار از جمله تجهیزاتی هستند که در کنار سامانه یکپارچه نرم افزاری فروش بلیت نصب و راه اندازی شده اند.
مجموعه میراث جهانی تخت جمشید در 55 کیلومتری شمال شیراز در محدوده شهرستان مرودشت واقع است.
مونسان معاون رئیس جمهوری چهارشنبه با استقبال سرپرست استانداری فارس وارد شیراز شد. وی در نخستین برنامه کاری خود در آیین آغاز به کار نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی پارس در شیراز شرکت کرد.
بنا به گزارش دریافتی ایرنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شامگاه چهارشنبه در نشست با برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش خصوصی استان فارس درباره نحوه مرمت بافت تاریخی شیراز گفت: در این باره قوانین بازدارنده خوبی مصوب شده که اگر به خوبی اجرا شوند می تواند جلوی تخریب بافت تاریخی را در این کلانشهر و دیگر شهرها بگیرد.
معاون رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اهمیت صیانت هرچه بیشتر از آثار فرهنگی تاریخی و در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش و تقویت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی اظهار داشت: در این خصوص، طرحی را با فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی دنبال می کنیم که صیانت از آثار، بناها و سایت های فرهنگی تاریخی به صورت الکترونیک انجام شود و اماکن و سایت های ما به سیستم های الکترونیک حفاظت تجهیز شوند که البته این موضوع نیاز به اعتبار زیادی دارد.
مونسان درباره مرمت بخشی از دیوار بازار وکیل نیز گفت: بر اساس قانون در مرمت بازار، بخشی از اعتبار را دولت و بخشی را نیز بازاریان تأمین می کنند که در صوت تأمین یک سوم بودجه مرمت این بنا از سوی بازاریان، دولت بیش از سهم خود در این خصوص اعتبار تخصیص خواهد داد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سوالی درباره بیمه هنرمندان صنایع دستی هم اظهار داشت: تمرکز اصلی ما در این باره بیمه زنان سرپرست خانوار است و موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی را نیز پیگیری می کنیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کمک به دفاتر خدمات مسافرتی برای حضور در نمایشگاه های بین المللی گفت: در این خصوص نیز سازمان میراث فرهنگی، کمک ها و حمایت های لازم را دارد با این حال برای این مهم نیازمند این هستیم که نمایندگان مجلس در خصوص اختصاص ردیف بودجه فنی و اعتباری اقدام کنند.
مونسان در پاسخ به برخی انتقاد فعالان گردشگری از تعرفه بالای آب و برق هتل ها گفت: به نظر من اگر هتلی میزان مصرف آب یا برق آن افزایش یافته است نشان از این است که ضریب اشغال آن بالا بوده و این هتل حتی باید مورد تشویق قرار گیرد که در این خصوص نیز در رایزنی های اولیه با وزارت نیرو، این وزارتخانه این موضوع را پذیرفته و قرار است در تعامل با این وزارتخانه پیگیری شود.
برای شرکت در نشست معاون رئیس جمهوری با نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی گردشگری از خبرنگاران دعوت به عمل نیامده بود.
9873/ 2027

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بلیت الکترونیک


تخت جمشید