اخبار گردشگری

سفر هوایی و تاثیر آن بر مغز و احساسات


تاثیر سفر هوایی بر مغز و احساس شما می‌گذارد؟

سفر با هواپیما جزیی از زندگی روزمره ما شده است، اما تاثیرات این نوع سفر هنوز برای ما کاملا شناخته نشده است. ما دراین مطلب نظریات و نتیجه تحقیقات انجام گرفته را بطور مختصر به رشته تحریر درآرده ایم.سفر هوایی و تاثیر بر مغز و احساسات


  • جت لگ چیست؟ و راه مقابله با آن

  • قبل از پرواز، این مواد غذایی را نخورید

  • چگونه از دردسرهای سفر هوایی دوری کنیم؟


فیلم دیدن داخل هواپیما و در طول یک پرواز طولانی، آن هم بر روی یک صفحه نمایش بسیار کوچک و صدایی با کیفیت پایین، تجربه چندان خوشایندی نیست، اما نتایج یک نظرسنجی تازه که در فرودگاه گتویک لندن انجام شده است، ۱۵ درصد مردان و ۶ درصد زنان گفته‌اند که احتمال گریه کردن آن‌ها هنگام دیدن فیلم در هواپیما بیشتر از مواقعی است که در خانه فیلم می‌بینند.

نظریه پردازان دلایل بالا رفتن احتمال گریه کردن مسافران در طول پرواز را غم ترک کردن عزیزان، هیجان سفر پیش رو و دلتنگی برای خانه را علت این پدیده میدانند. اما شواهدی وجود دارد که خود پرواز نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.سفر هوایی و تاثیر بر مغز و احساسات


  • مراقبت از پوست در طول سفر هوایی

  • مهمترین اسرار شگفت انگیز سفر هوایی

  • چرا در هواپیما مواد غذایی طعمی متفاوت دارند؟


تحقیقات تازه نشان می‌دهد که بالا رفتن تا ارتفاع ۳۵ هزار پایی درون یک محفظه فلزی دربسته می‌تواند تاثیرات عجیبی روی ذهن ما داشته باشد، خلق ما را عوض کند، کارکرد حس‌های ما را تغییر دهد و حتی ما را به خارش بیندازد.

شرایط پرواز ممکن است ما را احساساتی کند و در هواپیما احتمال بیشتری دارد که با دیدن یک فیلم غمگین گریه کنیم.

به گفته یکی از اعضا انجمن پزشکی هوا فضا در آلمان؛ به علت کاهش فشار داخل کابین هنگام ارتفاع گرفتن هواپیما و پایین آمدن مقدار اکسیژن موجب خون مسافران می‌شود. البته برای مسافران سالم مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است برای سالمندان یا افرادی که مشکل تنفسی دارند دردسرساز شود که با استفاده از کپسول اکسیژن این مشکل برطرف می‌گردد.


سفر هوایی و تاثیر بر مغز و احساسات


کمی هیپوکسی (کمبود اکسیژن) می‌تواند توانایی فکر کردن ما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل است که دستورالعمل‌های هوانوردی اصرار دارند خلبان‌ها هنگام کاهش فشار هوای کابین در ارتفاع بالا، از ماسک اکسیژن استفاده کنند.

یکی دیگر از نشانه‌های کمبود اکسیژن در طول پرواز، احساس خستگی می‌باشد و بهمین علت همیشه بعد از بلند شدن هواپیما، احساس خستگی می‌کنیم و راحت‌تر بخواب می‌رویم.

پرواز همچنین می‌تواند باعث کاهش مزه چشایی می‌گردد. به عنوان نمونه، شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا پس از تحقیقات اعلام کرد که آب گوجه در طول پرواز طعم بهتری دارد.

حس بویایی مسافران در طول پرواز ممکن است از ارتفاع تاثیر بگیرند و غذا‌ها برایمان بی‌بو و بی‌مزه شوند. به همین دلیل شرکت‌های هوایی برای مزه‌دار کردن غذاها، ادویه‌های زیادی به کار می‌برند.


سفر هوایی و تاثیر بر مغز و احساسات


با این حال ضعیف شدن حس بویایی در طول پرواز می‌تواند خبر خوبی باشد، اگر بدانیم که تغییر فشار کابین می‌تواند احتمال خروج باد معده مسافران را بالا ببرد.

پژوهشگران اتریشی دریافتن که خشکی و خارش پوست درطول پرواز‌های طولانی مدت به علت کاهش زیاد رطوبت می‌باشد.

سردرد و کسالت در روز بعداز پرواز نتیجه اثر مصرف الکل (حتی به مقدار کم) می‌باشد.

شاید علت تصور ما نسبت به ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا پس از پرواز به علت تاثیرات پرواز باشد تا به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی در طول سفر.


منبع: ریچارد گری – بی‌بی‌سی