گردشگری و توریسم

500 میلیون ریال به ترمیم نقش برجسته تنگ سولک اختصاص یافت

مجتبی صلاحی نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ترمیم نقش برجسته‌های تنگ سولک شهرستان بهمئی با حضور کارشناسان باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور از هفته آینده آغاز خواهد شد.
وی افزود: در مراحل اولیه مطالعات مربوط به بافت و جنس سنگ‌ها توسط کارشناسان مجرب انجام و در ادامه اقدام به پاکسازی و ترمیم آنها می شود.
صلاحی نژاد گفت: مواد ترمیمی از جنس خود سنگ‌ها و ترکیبی از مواد آهکی و پلیمری است.
وی تصریح کرد: نقوش سنگ برجسته تنگ سولک از آثار تاریخی بسیار گرانبها و نادر در جهان است که در سال 1316 هجری به عنوان نخستین اثر ملی در کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسید.
صلاحی نژاد اضافه کرد: 13 نقش برجسته و کتیبه بر روی پنج قطعه سنگ جداگانه حجاری شده یادگار دورن اشکانی در تنگ سولک بهمئی وجود دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی بهمئی اظهار کرد: راه سنگفرش اسب رو، چشمه گُوَردَک و سروها جلوه ای خاصی به این اثر بخشیده است.
نقوش برجسته تنگ سولک صحنه های گوناگونی از آیین های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم های سواره نظام و پیاده نظام ،تاج گذاری و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکارشاهی، خوش آمدگویی و دیگر جلوه های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به نمایش گذاشته است.
تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزدیکی شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و در حدود 45 کیلومتری غرب بهبهان قرار دارد و در سال 1316 به ثبت ملی رسیده است.
به گفته مسئولان تاکنون 728 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه، زیرساخت های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.
7531/1662

انتهای پیام /*


اقتصاد


ترميم تنگ سولك


نقش برجسته


شهرستان بهمئي