گردشگری و توریسم

رشته های از یادرفته صنایع دستی سمنان شناسایی می شود

همایون جورابلو روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی دامغان در گفت و گو با ایرنا، افزود: شناسایی موردی هنرهای دستی از یادرفته در روستاها و شهرهای مختلف استان آغاز شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: چنگوم سازی از جمله هنرهای عشایر استان سمنان در حال منسوخ شدن بود که پس از احیاء و توسعه به ثبت ملی رسید.
وی افزود: امروز هفت رشته فعال عشایر و به ویژه ایل سنگسر استان سمنان به ثبت ملی رسیده است.
جورابلو تصریح کرد: این استان در زمینه سفال و سرامیک، بافته های داری، نمدمالی، پته دوزی، کارهای چوبی، چرم و سنگ تراشی فعال است و حرف های بسیاری برای گفتن دارد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان افزود: استان دارای بیش از پنج هزار هنرمند صنایع دستی در 52 رشته فعال است که از این تعداد یک هزار و 200 نفر دارای بیمه هستند.
جورابلو ایجاد بازار فروش را از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان دانست و گفت: ایجاد نمایشگاه های دائمی و فصلی صنایع دستی، راهبرد اصلی در این مسیر است، به همین منظور، در حدود یک هزار و 300 کیلومتر از ایوانکی تا میاندشت در مسیر رفت و برگشت جاده اصلی استان، جانمایی برای فروش و ارائه محصولات صنایع دستی انجام شده است.
جورابلو تصریح کرد: ایجاد نمایشگاه های دائمی صنایع دستی در ایستگاه های راه آهن، داخل قطارها، فرودگاه ها و پایانه های مسافربری از دیگر اقدام های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان است.
وی از حضور یک استارآپ بزرگ در استان سمنان خبر داد و گفت: این استارتاپ با حمایت از تولیدات استان در حوزه سفال و سرامیک، در ماه گذشته قرارداد 6 میلیارد و 500 میلیون ریالی با یکی از کارگاه های تولید سفال و سرامیک استان امضا کرد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان به لزوم رفع دغدغه فروش در بین هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: می توانیم همزمان با تولید برای هنرمندان فرصت نوآوری را جایگزین دغدغه فروش کنیم.
تا کنون 20 اثر از صنایع دستی استان سمنان ثبت ملی شده است.
9856/6103

انتهای پیام /*


فرهنگي


میراث فرهنگی


صنایع دستی


احیاء