گردشگری و توریسم

ایجاد موزه های روستایی در کردستان حمایت می شود

محسن علوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر تنها در روستای نگل و نی موزه روستایی داریم که موزه روستای نی توسط یکی از ساکنین ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در مسجد نگل که قرآن تاریخی آن هم قرار دارد موزه ای ایجاد شده که اشیای مردم شناسی، تابلو خطی و نسخه های خطی قرآن نیز در آن نگهداری می شود.
علوی با بیان اینکه در ایجاد موزه های روستایی تاکید بر وجود آثار مردم شناسی است، افزود: وقتی در کنار جاذبه های طبیعی یک روستا جاذبه هایی همچون موزه وجود داشته باشد انگیزه بیشتری برای حضور گردشگران ایجاد می کند.
وی یادآور شد: برای اینکه چرخ گردشگری بچرخد نیاز به ایجاد جاذبه های جدید یا احیای جاذبه های قدیمی هستیم که موزه روستایی یکی از این جاذبه ها تلقی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به شناسایی آسیاب قدیمی در روستای صندوق آباد شهرستان قروه گفت: برنامه هایی برای تبدیل این مکان به موزه روستایی داریم.
علوی تاکید کرد: این آسیاب قدیمی در یک محیط 100 متری قرار دارد و وسایل موجود در آن که شامل 2 دستگاه تبدیل آرد، ترازوی قدیمی و سنگ قاپان است که به صورت دست نخورده باقی مانده و قابلیت نگهداری در موزه را دارد.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل 773 اثر غیر منقول (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
6108/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


موزه روستايي


ميراث فرهنگي


گردشگري