گردشگری و توریسم

شهردار اصفهان: خشکسالی، بقای آثار تاریخی را تهدید می کند

کلانشهر اصفهان با صدها اثر تاریخی که میدان نقش جهان، کاخ چهلستون و مسجد جامع آن به ثبت جهانی رسیده است، یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود اما خشکسالی مبتلابه سال های اخیر و فرو نشست زمین ناشی از آن، آینده آثار فرهنگی این شهر مظهر تاریخ و تمدن ایران زمین را تهدید می کند.
به گزارش ایرنا، قدرت الله نوروزی روز دوشنبه در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی در استانداری افزود : کلانشهر اصفهان از زاینده رود دارای حقابه است اما بدلیل خشکسالی های اخیر، حقابه آن بطور کامل داده نشده است.
وی اظهار داشت: مساحت فضای سبز این کلانشهر در دهه گذشته حدود 12 هزار هکتار بود اما اکنون به حدود پنج هزار هکتار رسیده است.
نوروزی گفت: شهرداری در زمان حاضر باید سه هزار و 700 هکتار فضای سبز شهر را آبیاری کند، در حالی که سال گذشته یک قطره آب از زاینده رود در اختیار نداشت.
وی ادامه داد: شهرداری با پساب و 30 هزار تانکر آبرسانی خریداری شده، فضای سبز این شهر را حفظ کرده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 30 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری باغ های غرب استان اختصاص یافت، گفت: این آب تا پشت منطقه ناژوان اصفهان آمد اما به شهر اصفهان به عنوان مطالبه گر و حقابه دار، هیچ توجهی نشد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مقرر بود طرحی برای استفاده از انرژی خورشیدی در شرق اصفهان اجرا شود، گفت: مقرر بود هر خانواده یک سیستم انرژی پاک داشته باشد اما بدلیل افزایش هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز، در شرایط اقتصادی موجود، این کار به صرفه نیست.
حمیدرضا پیرپیران با تاکید بر لزوم ایجاد مشاغل مکمل برای مردم شرق اصفهان افزود: اگر این کار هشت سال پیش انجام شده بود آنها اکنون با مشکل معیشتی مواجه نبودند.
محسن کریمیان رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم در این جلسه گفت: روزهای پایانی سال گذشته مقرر شد بین 10 تا 30 میلیون ریال برای کمک به معیشت کشاورزان شرق اصفهان و جبران خسارت خشکسالی به هر خانواده پرداخت شود که در مرحله نخست حدود 400 میلیارد ریال به 27 هزار کشاورز پرداخت شد.
محمدکریم صفاری دبیر کمیته آب غرب اصفهان نیز با بیان اینکه 6 شهرستان استان از زاینده رود، حقابه دارند، تاکید کرد: لازم است هنگام تصمیم گیری برای مصوبه های آبی، همه این شهرستان ها در نظر گرفته شوند.
در این جلسه استاندار اصفهان، نمایندگان کشاورزان، آب منطقه ای، مدیریت و برنامه ریزی و محیط زیست اصفهان به تبادل نظر پرداختند.
زاینده ‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌ های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و پیش از خشکسالی در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رفت و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ریخت.
این رودخانه در حدود 10 سال گذشته بدلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل شده و در اغلب ماه های سال در استان اصفهان خشک است.
آخرین بار که آب در این رودخانه تا شهر اصفهان و شرق این شهرستان جریان داشت از هفته دوم فروردین تا اواسط خرداد سال 96 بود.
هرچند مرداد امسال آب در این رودخانه به مدت 10 روز به منظور آبیاری درختان و باغ های غرب استان اصفهان جریان یافت اما به شهر اصفهان نرسید.
6027/3011

انتهای پیام /*


اقتصاد


شهردار اصفهان


خشكسالي


بناهاي تاريخي