گردشگری و توریسم

عروسک لیلی در کهگیلویه و بویراحمد احیا می شود

به گزارش ایرنا، عروسک لیلی با پوشش لباس محلی و رنگ‌های شاد نماد زن ایلی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
این عروسک در گذشته‌ از سوی مادران برای کودکان در قالب‌ شخصیت‌های نوجوان، جوان و میان‌سال ساخته می‌شد تا فرزندی که مادرش به علت انجام کارهای تولید صنایع دستی و دامپروری مدت زمان طولانی به دور از فرزند بود با در آغوش گرفتن آن وجود مادر را احساس کند.
عروسک افسانه‌ای لیلی با وجود خاطرات به یاد ماندنی مردم این دیار در این سال‌ها مهجور مانده و در حال فراموشی است.
پریسا راد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده و مستندات عروسک لیلی تکمیل و برای ثبت در آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است.
وی بیان کرد: شناسایی هنرمندان فعال در این رشته و پرداخت تسهیلات بانکی برای راه اندازی واحدهای تولیدی از دیگر برنامه های احیای عروسک لیلی است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: هم اکنون آماده پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان راه اندازی واحدهای تولیدی انفرادی و کارگاهی عروسک لیلی هستیم.
وی با یادآوری اینکه عروسک لیلی یکی از میراث های معنوی در این استان است افزود: تولید انبوه عروسک لیلی برای احیای سنت‌های گذشتگان ضروری است.
راد همچنین از برگزاری دوره آموزشی به بافی و تولید محصولات صنایع دستی صادراتی گلیم در هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان سال 1397 خبر داد.
وی بیان کرد: این دوره های آموزشی باهدف بهبود کیفیت محصولات تولیدی با شرکت 225 بانوی روستایی اجرا شد.
راد افزود: برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت 40و 110ساعته در هشت شهرستان در رشته های منسوخ وریس بافی،گلیم برجسته و جاجیم از دیگر برنامه های رونق تولید صنایع دستی در این استان است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: تا پایان سال جاری سه نمایشگاه منطقه ای و سراسری با هدف معرفی تولیدات صنایع دستی این استان در شهرستان های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه گشایش خواهد یافت.
رادگفت:نمایشگاه صنایع دستی گچساران در بهمن ماه در 150 غرفه برگزار خواهد شد.
وی زمان گشایش نمایشگاه صنایع دستی شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه را به ترتیب دی و اسفند ماه اعلام کرد.
35 هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دست بافت در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662

انتهای پیام /*


فرهنگي


عروسك


ليلي


كهگيلويه و بويراحمد