گردشگری و توریسم

3500 گردشگر از قلعه تاریخی بسطام بازدید کردند

غلام شیرزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سه هزار و 500 گردشگر، 550 گردشگر خارجی از کشورهای اتریش، سوئد، آلمان، سوئیس و دیگر کشورهای خارجی بودند.
وی تعیین عرصه و حریم قلعه، نقشه برداری خود قلعه و پیرامون آن، مرمت بخش پائین قلعه، تهیه برشور و کتابچه راهنمای گردشگری را از جمله اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی، صیانت و معرفی این قلعه تاریخی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه قلعه بسطام اثر تاریخی شناخته شده در خارج از کشور است و به همین دلیل هرساله این قلعه میزبان گردشگران خارجی می شود، افزود: برای ایجاد امکانات بهینه برای گردشگران خارجی و فراهم ساختن بستر مناسب برای اقامت آنها در اطراف این مکان، کمپینگ گردشگری در روستای بسطام با همکاری دهیاری راه اندازی می شود.
مدیر پایگاه ملی قلعه تاریخی بسطام ادامه داد: نبود مراکز اقامتی از مهمترین عواملی است که بازدید گردشگران خارجی را کاهش می دهد در صورتی که وجود مراکز اقامتی و فرصت اقامت گردشگران در نزدیکی این قلعه تاریخی تعداد گردشگران خارجی را افزایش می دهد.
شیرزاد افزود: همچنین برای امکان اقامت بیشتر گردشگران خارجی علاوه بر راه اندازی کمپینیگ، اقامتگاه های بوم گردی نیز در این منطقه راه اندازی می شود تا بتواند خلع موجود یعنی نبود مراکز اقامتی برای گردشگران خارجی را پرکند.
به گزارش ایرنا، قدمت قلعه تاریخی بسطام به 800 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن دردنیاست.
بر اساس کتیبه به دست آمده از منطقه، این قلعه به دستور یکی از روسای دوم از پادشاهان اورارتوی در حدود سال های 645 قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق دولت ترکیه به شهرهای تبریز و اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می کردند، احداث شده است.
نتایج به دست آمده از کاوش های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می شود و تاکنون بیش از 40 اثر تاریخی ارزشمند چایپاره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
قلعه بسطام، قیرمیزی مسجد چورس، ماهموچی خانگاه، چملی بل علمشاهی واقع درصفرداغی و آب شور شوریک از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان است.
8135/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


قلعه بسطام


آذربايجان غربي