گردشگری و توریسم

ارگ بلقیس ظرفیت گردشگری بالایی دارد

به‌گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی پس از بازدید از ارگ تاریخی بلقیس اسفراین که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شد، اظهار کرد: در صورت تداوم کاوش ها و شرایط حفاظتی و مدیریتی ایده آل، می توان برای ثبت جهانی این ارگ تاریخی برنامه ریزی کرد.
عزیزی با تأکید بر تشکیل شورای راهبردی ارگ بلقیس تصریح کرد: تشکیل این شورا می تواند به اجرای برنامه های آتی، جذب اعتبارات و مدیریت بهتر مجموعه کمک کند.
او گفت: در شهر بلقیس کارهای خوبی انجام شده و علاوه بر ارگ در محوطه منطقه نیز آثار ارزشمندی پیدا شده است و خوشبختانه روند بهسازی آن در حال انجام است و ما آمادگی خود را چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اعتباری و اجرایی اعلام می کنیم تا این روند سریعتر ادامه یابد و این اثر ارزشمند به جایگاه علمی، پژوهشی و گردشگری که در خور شأنش است برسد.
او همچنین در جلسه هم اندیشی پایگاه ملی بافت تاریخی روستای روئین که با حضور فرماندار شهرستان اسفراین، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و جمعی از مسئولان در روستای روئین برگزار شد، گفت: برای حفظ بافت روستایی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد که دلسوزانه در راه حفظ بافت روستایی فعالیت می کنند استفاده کنید.
او با بیان اینکه متأسفانه بافت روستای رویین نسبت به چند سال گذشته بسیار تغییر کرده و وضعیت کاربری روستا از بین رفته است، عنوان کرد: اگر این روند ادامه یابد چند ساله آینده بافت تاریخی و بومی مدنظر گردشگر از بین خواهد رفت.
مدیرکل پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی تصریح کرد: اصالت تاریخی و بومی روستا که موجب افتخار همه ماست باید حفظ شود و نباید بافت روستا تحت تأثیر زندگی ماشینی و تغییرات شهری قرار گیرد.
عزیزی با تأکید بر اینکه باید از خسارت بیشتر به بافت روستای روئین جلوگیری شود، گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز که نظم روستا را برهم زدند متوقف وخانه هایی که تخریب شده اند بازسازی شوند و به مردم در حفظ این ثروت ارزشمند آموزشهای لازم داده شود.
وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی و دولتی بدون حمایت مردم کاری از پیش نمی برند و مردم و دستگاه ها باید در تعامل باشند، ابراز امیدواری کرد با شروع فعالیت پایگاه ملی بافت تاریخی روستای رویین و حمایت فرماندار و سایر دستگاه های اجرایی در چند سال آینده از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود و بتوانیم به سمت چشم اندازی که نیاز روستاییان را در جهت توسعه گردشگری رفع می کند حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا، شهر بلقیس جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته‌است.
سالمترین و همچنین برجسته‌ترین اثری که بر بقایای شهر بلقیس برجای مانده‌است ارگی است که دارای ۲۹ برج به ارتفاع حدود ۱۱ متر است و جزو بزرگترین قلعه‌های باستانی ایران می‌باشد که دارای سازه بزرگ خشتی و چینه‌ای است.
فراهنگ**3079** 1418

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


گردشگري


پايگاه ملي