گردشگری و توریسم

عملیات نجات آثار تاریخی سد پیغام کلیبر آغاز شد

حسین اسماعیلی عتیق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: کاوش های باستان شناسی محدوده سد پیغام چایی شهرستان کلیبر با مجور رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به منظور نجات بخشی آثار در معرض خطر موجود آغاز شده است.
وی افزود: با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی منطقه، قبل از شروع عملیات عمرانی در محدوده سد پیغام چای، این منطقه مورد بررسی عملیات باستان شناختی قرار گرفت که در این راستا تعدادی آثار در محدوده اجرای طرح، شناسایی و عملیات نجات بخشی بر روی این آثار آغاز شد.
اسماعیلی ادامه داد: این کاوش ها علاوه بر اجرای عملیات نجات بخشی آثار تاریخی شناسایی شده، برای شناخت زوایای پنهان تاریخی، فرهنگی و لایه های استقراری منطقه مذکور حائز اهمیت بوده و نتایج آن برای شناخت هرچه بهتر منطقه و مقایسه فرهنگی با سایر مناطق در ادوار مختلف تاریخی کمک خواهد کرد.
به گزارش ایرنا،شهرستان کلیبر با 47 هزار جمعیت و 3597 کیلومتر مربع مساحت در 170 کیلومتری مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است .
این شهرستان با برخورداری از منابع طبیعی همچون مراتع و جنگل های ارسباران،اماکن تاریخی بسیار زیاد و با ارزش همچون قلعه بابک، قلعه پیغام،قصر وینه، مقبره شاه قاسم کبیر و برخورداری از جاذبه های گردشگری متنوع، یکی از شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی است.
شهریور ماه 1394 بود که حمیده چوبک، رییس وقت پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای جلوگیری از تخریب آثار فرهنگی – تاریخی، توقف عملیات ساخت سد «پیغام چای» در آذربایجان شرقی را خواستار شد.
چوبک در آن زمان، در نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ضرورت عملیات نجات‌بخشی آثار تاریخی – فرهنگی محدوده سد پیغام چای را پیش از ساخت و آب‌گیری آن مورد تاکید قرار داد.
بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم همه‌ی وزارتخانه‌ها، سازمان ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی ‘ میراث فرهنگی’ در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی ومکان یابی پروژه های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند.
سد پیغام چای در 178 کیلومتری شهر تبریز و 15 کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلیبر با هدف تنظیم آب سطحی رودخانه پیغام چای برای تامین نیاز آب آشامیدنی شهر کلیبر و همچنین تامین مطمئن آب کشاورزی زمین های زراعی منطقه و تامین مصارف صنعت در حال احداث است.
با بهره برداری از سد مخزنی پیغام چای، امکان برطرف کردن کمبودهای کنونی آب شهر کلیبر و روستاهای مسیر و باغ های حاشیه رودخانه که در ماه های خشک سال با مشکل روبه رو هستند، فراهم می شود و افزون بر توسعه زمین های آبی با وسعت حدود 400 هکتار، آب موردنیاز زمین های کشاورزی موجود با وسعت 928 هکتار با تامین بالاتر و مطمئن میسر خواهد شد.
حجم نرمال مخزن این سد بیش از 15 میلیون مترمکعب بوده و دارای 13کیلومتر شبکه آبیاری و هشت کیلومتر شبکه آب آشامیدنی است.
6132/518

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


عملیات احیا


آثار تاریخی کلیبر