گردشگری و توریسم

مسجد تاریخی پارک سیفیه ملایر مرمت شد

ابراهیم جلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فضای داخلی مسجد لایه برداری و آجرهای فرسوده مسجد تعویض، بازسازی، ساب و بندکشی مجدد شد.
وی افزود: دیواره های داخلی محوطه مسجد نیز لایه برداری و آجرهای فرسوده آن تعویض و بندکشی شد.
جلیلی ادامه داد: این مسجد تاریخی و سنتی بیش از 150 سال قدمت دارد و توسط مرحوم «سلطان محمد میرزا حاج سیف الدوله» پسر «عضدالدوله» فرزند فتحعلی شاه قاجار در سال 1305 هجری قمری بنا شده است.
وی بیان کرد: نمای بیرونی مسجد تاریخی سیفیه شامل چهار طاق نما و درب های آهنی بزرگ است که در 2 طرف شبستان مسجد در مجموع هشت طاق نما وجود دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر همچنین به بازسازی و مرمت عمارت لطفعلیان ملایر اشاره کرد و افزود: کف سازی حیاط داخل عمارت لطفعلیان با اعتبار 150 میلیون ریال به اتمام رسید.
جلیلی ادامه داد: داخل محوطه موزه لطفعلیان خاک برداری و با جالیزهای کرم رنگ کف سازی شد.
وی یادآور شد: عمارت لطفعلیان بخشی از یک مجموعه سکونتگاهی به یادگار مانده از دوره قاجار است و هم اکنون با کاربری موزه، معرف آداب، رسوم، تاریخ و فرهنگ مردم ملایر است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر مرمت عمارت مصدقی را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: آواربرداری به عمق 60 سانتی متر، اجرای سیستم برق، دفع آبهای سطحی و کف سازی یک هزار مترمربع از عمارت مصدقی با اعتبار 700 میلیون ریال انجام شد.
جلیلی افزود: در همین راستا احیا و بازسازی اصطبل های 6 دهنه عمارت مصدقی نیز با اعتبار یک میلیارد و 880 میلیون ریال انجام شد.
وی اجرای 52 متر دیوارکشی، خاک برداری، آواربرداری، پی ریزی و اجرای دیوارهای طاق را از جمله اقدامات برای مرمت و احیای اصطبل عمارت مصدقی ملایر برشمرد.
جلیلی درباره عمارت مصدقی گفت: این عمارت دارای 2 هزارو 850 مترمربع مساحت و در 2 طبقه در دوران قاجار ساخته شده است که سقف طبقه همکف با طاق های ضربی آجری و خشتی و طبقه فوقانی به صورت مسطح با تیرچوبی پوشیده شده است.
وی اضافه کرد: این عمارت دارای اتاق های تو در تو و ایوان بلند و متوالی با محوطه ای با معماری ایرانی و اسلامی است که پس از مرمت به عنوان خانه صنایع دستی ملایر به مجموعه خانه لطفعلیان اضافه شد.
به گزارش ایرنا، مسجد تاریخی پارک سیفیه ملایر سال 1377 به شماره 2258، موزه لطفعلیان سال 1380 به شماره 4892 و عمارت مصدقی نیز به شماره 4691 در سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.
7528/2087

انتهای پیام /*


فرهنگي


مرمت و بازسازي


مسجد تاريخي سيفيه


ميراث فرهنگي