گردشگری و توریسم

کاوش دستکندهای محله ترخوران تفرش در دستور کار قرار گرفت

« علیرضا ایزدی » روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: محله ترخوران یکی از 2 محله اصلی شهر تفرش است که دستکندهای بی نظیری دارد و برای روشن شدن ساختار، تاریخ و کیفیت های معماری باید کاوش های کارشناسی را تجربه کند تا از گزند مصون مانده و نقاط ابهام تاریخی آن روشن شود.
وی اظهار داشت: طبق اطلاعات اولیه، این دستکند ها متعلق به قرون متاخر اسلامی است و دارای دالان ها و اتاق های تو در توست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: نگهداری و اطلاع رسانی این دستکندها در صورت کاوش نشدن در دست تخریب های ناآگاهانه قرار می گیرند چراکه هر گود برداری شهری، طرح های عمرانی و سیستم های فاضلاب شهری می توانند خطر جدی برای این آثار ارزشمند محسوب شود.
ایزدی گفت: با توجه به دغدغه شهرداری و شورای اسلامی تفرش و اهمیت فوق العاده این دستکندها برای میراث فرهنگی استان مرکزی، با امضای این تفاهم نامه مرحله اجرایی کاوش ها کلید می خورد.
دستکندها و شهرهای زیرزمینی نمونه های کم نظیری از نبوغ مردمان در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان های تودر تو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار است.
دستکند ها با هدف ایجاد سرپناه مردمان شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می شد و ویژگی بارز آن ها این است که بدون استفاده از هیچ گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی کندمان ایجاد شده اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند.
هدف از ایجاد اغلب این دستکندها استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان در زمینه معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است که جلوه عجیبی دارد اما کارویژه مهمی را در یک بازه تاریخی خاص در حفظ و بسط امنیت و زیست مردم آن خطه در ناملایمات حاکم برعهده داشته است.
شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی است و دراین منطقه بیش از 30 هزار نفر زندگی می کند.
6991/6013/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


دستكند


استان مركزي