گردشگری و توریسم

مرمت برج مقبره کندال در شوط به اتمام رسید

جلیل جباری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال مقرر شد تا 60 بنای تاریخی در استان مرمت و ساماندهی شود که از جمله آنها برج مقبره کندال بود.
وی اضافه کرد: به دلیل آسیب های فراوانی که در طول سالیان متمادی به این بنا وارد شده، مرمت و بازسازی آن که در ردیف آثار ملی قرار دارد، طی سال جاری در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: عملیات مرمت این بنای تاریخی با اعتباری حدود 500 میلیون ریال از اردیبهشت ماه آغاز گردید و تا پایان عملیات مرمت 700 میلیون ریال برای آن هزینه شد.
به گزارش ایرنا، این بنای ارزشمند از بیرون دارای یک پلان هشت ضلعی و از نمای داخلی به صورت دایره ای شکل می باشد؛ این برج مقبره با یک گنبد دو پوش پیوسته از نوع رک پوشش داده شده و جنس مصالح بنا از سنگ بوم آور منطقه و ملات گچی است.
این بنای تاریخی بر روی تپه ای در ضلع جنوبی شوط قرار دارد و در سال 1388 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
آگهی استعلام مرمت برج مقبره کندال در شهرستان شوط از محل اسناد خزانه در 16 بهمن سال گذشته منتشر شد و پس از تعیین پیمانکار عملیات اجرایی آن از اوایل اردیبهشت آغاز شد.
در سال گذشته 91 اثر تاریخی استان مرمت و بازسازی شد که در مقایسه با سال پیش از آن رشد چندین برابری داشت.
بازار تاریخی ارومیه، بازار تاریخی خوی، کلیسای مهلذان، مقبره آل یعقوب، خانه کبیری خوی، پل تاریخی باراندوز و برخی کلیساهای تاریخی و حمام ها از جمله آثار تاریخی مرمت شده در سال 1396 بود.
7125/3072

انتهای پیام /*


فرهنگي


مرمت آثار


برج مقبره كندال


آذربايجان غربي