گردشگری و توریسم

مرمت 2 بنای تاریخی استان سمنان آغاز شد

به گزارش ایرنا محمد جهانشاهی روز پنجشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: رئیس جمهوری در سفر دو روزه خود به استان سمنان از طریق ویدئوکنفرانس دستور مرمت و احیای این دو بنای تاریخی ارزشمند را صادر کرد.
وی بیان کرد: کاروانسرای ایوانکی از جمله بناهای صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است که چندی پیش طی مراحل قانونی به مدت 25 سال با هزینه مرمت 25 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی ادامه داد: کاروانسرای ایوانکی در کیلومتر 82 جاده تهران به گرمسار و یک کیلومتری جنوب روستای ایوانکی است.
جهانشاهی با اشاره به اینکه این کاروانسرا در سمت شمال غربی بخش ایوانکی واقع شده و از بناهای دوره صفوی است، اضافه کرد: ساختمان این کاروانسرا از سنگ و آجر بنا شده و دارای تزیینات آجر کاری است، فرم کاروانسرا از نظر معماری چهار ایوانی است.
وی بیان کرد: خانه تدین نیز از دیگر بناهای صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است که چندی پیش طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار شده است و متعلق به یکی از تاجران معتبر سمنانی بوده است.
وی گفت: این بنا در خیابان طالقانی شهر سمنان واقع شده و ساخت آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که دارای حوضخانه، تالارهای زمستان نشین و تابستان نشین، اصطبل، آشپزخانه، حیاط مرکزی و معماری گودال باغچه است که یکی از تکنیک های معماری سنتی ایران به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه بادگیر بلند و حجیم بخش تابستان نشین نیز یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این بنا است، خاطرنشان کرد: این بنا در عکس های میرزا عبدالله قاجار، عکاس مخصوص ناصرالدین شاه، که درسال1284 هجری قمری گرفته شده هم دیده می شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روزهای سه شنبه و چهارشنبه در قالب سفر کاروان تدبیر و امید در استان سمنان حضور دارد و در این سفر 78 مصوبه با 14 هزار و 660 میلیارد ریال پیش بینی شده است، در این سفر 434 طرح به ارزش سه هزار و 190 میلیارد ریال در نقاط مختلف استان سمنان افتتاح شد.
سفر قبلی این کاروان به سمنان در فروردین 95 با تعهد تکمیل 72 طرح اقتصادی و عمرانی با تصویب اعتبار 9 هزار و 624 میلیارد ریال انجام شد.
7342م/6103

انتهای پیام /*


فرهنگي


سفر رئيس جمهوري


ميراث فرهنگي


احيا