گردشگری و توریسم

تعیین عرصه و حریم تپه باستانی در2 روستای ملایر آغاز شد

ابراهیم جلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از اولویت‌ های میراث فرهنگی تعیین عرصه و حریم محوطه‌ های تاریخی، حفظ و حراست از بناهایی که عرصه و حریم ندارد و در صورت نیاز انجام مطالعات باستان شناختی است.
وی افزود: تعیین عرصه و حریم تپه روستاهای «کسب» و «نامیله» نیز در این راستا است که از محل اعتبارات استانی برای روستای کسب 149 میلیون ریال و برای روستای نامیله 180 میلیون ریال پیش بینی شده است.
جلیلی با بیان اینکه برای نخستین بار است که تعیین عرصه و حریم تپه 2 روستا انجام می شود بیان کرد: در مرحله نخست عرصه و حریم محوطه شاخص این تپه ها مشخص و در مراحل بعدی حفاری ‌های باستان ‌شناختی آنها آغاز می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در توضیح کشف تپه های باستانی این شهرستان گفت: دشت ملایر از جمله دشت‌ های حاشیه شرقی زاگرس مرکزی است که برای نخستین بار توسط «دیوید استروناخ» مورد بررسی قرار گرفت.
جلیلی بیان کرد: استروناخ در طول کاوش در تپه نوشیجان و شناسایی دشت، به سه محوطه شاخص نوشیجان، «حسین‌آباد شاملو» و «کسب» به عنوان محوطه‌ های دوران عصر آهن دشت ملایر اشاره کرد.
وی یادآور شد: دژ معبد باستانی نوشیجان به دلیل اینکه یکی از شاخص ترین اثر دوران مادها است، این آثار در شهرستان ملایر بسیار حایز اهمیت است.
جلیلی گفت: به همین منظور تپه روستای کسب که در دشت ملایر و یکی از گمانه های مورد تایید استروناخ بود، هم اکنون پس از حدود بیش از 50 سال، کار کاوش و گمانه زنی آن آغاز شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر اظهار داشت: تپه نامیله نیز یکی از مهمترین آثار تاریخی استان و شهرستان ملایر است که در ورودی محور ملایر به اراک واقع شده و تاکنون تعیین عرصه و حریم و گمانه زنی آن انجام نشده است.
به گزارش ایرنا، تپه روستای «کسب» مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است که در بخش جوکار ملایر واقع شده و این اثر تاریخی هفتم اسفندماه سال ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۶۷۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه نامیله نیز مربوط به هزاره ۲ و یک قبل از میلاد است که در تاریخ ۱۲ مهرماه سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
7528/2087

انتهای پیام /*


فرهنگي


تپه باستاني كسب


تعيين عرصه و حريم


ميراث فرهنگي