گردشگری و توریسم

اجرای طرح جامع ساماندهی کویر مرنجاب آران و بیدگل آغاز شد

محسن یارمحمدیان چهارشنبه شب در حاشیه بازدید از مجتمع گردشگری قرص ماه در آران و بیدگل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مطالعات جامعی که این منطقه نمونه گردشگری انجام شده این طرح از امروز به مدت 40 روز اجرا می شود.
وی اظهارداشت : تدوین طرح جامع ساماندهی کویر مرنجاب با بودجه بیش از یک میلیارد ریال به شرکت تخصصی در زمینه گردشگری در قالب مناقصه واگذار شد تا تکلیف زیرساخت ها، سرمایه‌گذاری ها و مدیریت ها در این منطقه مشخص و ساماندهی منطقه از طریق نقشه راه صورت گیرد.
وی بیان کرد : دوران آزمون و خطا در کویر مرنجاب گذشته و این منطقه بکر و بی مانند از جنبه های طبیعی و تاریخی شایسته زیرساخت ها و سرمایه گذاری های لازم برای قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تصریح کرد: کویر مرنجاب در گذشته بدون پیش بینی های لازم برای ایجاد زیرساخت ها به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح شد و مشکلات فعلی آن ناشی از این اقدام هاست.
به گفته وی منطقه مرنجاب گستردگی زیادی دارد و تنها دو مجوز از طرف اداره کل میراث استان اصفهان به بخش خصوصی در قالب یک اقامتگاه و کلوپ سافاری واگذار شده که نظارت کامل هم در این دو مورد در حال انجام است.
یارمحمدی یادآور شد: بخش های کویری شمال استان اصفهان از جمله مرنجاب آران و بیدگل و و سیازگه ابوزیدآباد دارای ظرفیت بسیار بالایی هستند که تنها راه رونق در این مناطق ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در مناطق گردشگرپذیر آنهاست که تا کنون مغفول مانده است.
وی ادامه داد : سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حد حرف متولی منطقه ای مانند کویر مرنجاب است اما در عمل این منطقه تعداد زیادی متولی دارد که به هیچ وجه برای برنامه ریزی در زمینه توسعه گردشگری منطقه، اقدام انجام نشده است.
او با اشاره به مشکلات کویر مرنجاب، خاطرنشان کرد : ایجاد زیرساخت ها و خدمات رسانی در این منطقه یک ضرورت است و باید با ارائه تسهیلات لازم، زمینه حضور بیشتر سرمایه گذاران و فعالان گردشگری در آن فراهم شود‌.
منطقه نمونه گردشگری مرنجاب آران و بیدگل به علت چهار فصل بودن و اعتدال نسبی هوا، تنوع جاذبه های گردشگری، تنوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی از زیباترین و منحصر به فردترین کویرهای جهان محسوب می شود.
این کویر بکر که بر تارک داشته های خود به چهار تحفه ارزشمند از جمله کاروانسرای شاه عباسی، دریاچه نمک، جزیره سرگردان و تپه های شنی می بالد، سالانه میزبان ده هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است.
شهرستان آران و بیدگل با 103 هزار نفر جمعیت در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7472/6136

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


كوير


آران و بيدگل