گردشگری و توریسم

سنگ تاریخی امامزاده یحیی در ورامین مفقود نشده است

به گزارش ایرنا بقعه متبرکه امامزاده یحیی (ع) در روستای کهنه‌گل جنوب ورامین و نزدیک مسجد جامع در میان صحن امامزاده واقع شده است.
این بقعه متبرکه مدفن امامزاده یحیی یکی از نوادگان امام‌زین‌العابدین (ع) است که از نظر معماری به عنوان یکی از بناهای مهم تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود.
دو روز پیش در یکی از خبرگزاری ها خبری مبنی بر مفقود شدن یک سنگ دعای قدیمی از محل امامزاده یحیی (ع) انتشار یافت.
رئیس دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ورامین با اشاره به قدمت 700 ساله این سنگ گفت: در امامزاده یحیی(ع) ورامین شش سنگ قدیمی وجود دارد که تمامی این سنگ ها در محل امامزاده وجود دارد و خبر مربوط به مفقود شدن یکی از آنها کذب است.
ژیلا خدادادی افزود: این سنگ که خارج از بقعه، روی دیواره های بیرونی امامزاده نصب شده بود در دهه 70 به دلیل اجرای طرح مرمت و بازسازی از محل نصب جدا شده و به داخل بقعه انتقال یافته است.
وی تصریح کرد: به منظور حفاظت از این اثر مهم تاریخی، دوربین های مداربسته توسط متولیان امامزاده در محوطه نصب شده و تمامی فعالیت های صورت گرفته در این مکان زیر نظر قرار دارد.
وی تأکید کرد: سنگ مذکور که به سنگ دعا معروف است اکنون بر روی دیواره داخل بقعه نصب شده و هیچ تعرضی به آن صورت نگرفته است.
بنای امامزاده یحیی (ع) ورامین به شماره ‎ 199در فهرست آثار تاریخی ایران به ‌ثبت رسیده است.
در بخشی از این بنا کتیبه‌ای گچبری به‌ خط ثلث برجسته حاوی کلام‌ خدا و رسول اکرم (ص) در زمینه گل و بوته جلب نظر می‌کند که گرداگرد حرم دور می‌زند و تاریخ محرم سال ‎ 707هجری و بانی بنا ‘ابومحمد زید’ یاد شده ‌است.
اثر نفیس و کم نظیر دیگر این امامزاده سنگ قبر محراب گونه کاشی آن است که امضای دو استاد کاشی ساز کاشانی را با خود داشته که تاریخ سال آن ‎705 قمری است و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ لنینگراد نگهداری می‌شود.
براساس مستندات تاریخی از این بقعه جهانگردانی همچون مادام ژان دیولافوا در سال ‎ 1881میلادی و آندره‌گدار دیدن کرده‌اند.
ورامین در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران بیش از 400 محوطه و اثر تاریخی دارد که از این تعداد ، بیش از 80 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
تهرام/7254//1348/ 1008

انتهای پیام /*


فرهنگی


سنگ قدیمی


امامزاده یحیی


ورامین