اخبار گردشگری

انتقاد رئیس کتابخانه ملی از نگهداری اسناد ملی در دستگاهها

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: نگهداری اسناد ملی در ادارات و دستگاه ها که محل رجوع، نگهداری و حفاظت نیست موجب ناکارآمد کردن اسناد است.

اشرف بروجردی روز سه شنبه در نهمین همایش مدیران و کارشناسان اسناد دستگاه ها در سالن همایش های معاونت اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: سازمان اسناد و آرشیو ملی ایران، مامور نگهداری و حفاظت از اسناد ملی و پلی ارتباطی برای استفاده علاقه مندان و مخاطبان نیازمند به این اسناد است.

اسناد، حاملان تاریخ این سرزمین هستند و سهم هر کس در ماندگاری و بقای تاریخ این سرزمین انکارنشدنی است. در حفاظت و انتقال اسناد به آیندگان، لازم است تعامل بین دستگاهها به نحو احسن صورت گیرد تا گواهان تاریخی آینده بتوانند با هم گواهی دهند.

وی خطاب به کارشناسان اسناد تاکید کرد: صرف تشخیص اهمیت یک سند به تنهایی کفایت نمی کند و مهم این است افرادی که این اسناد را تفکیک و نگهداری می کنند رویکردی به شرایط اجتماعی و زمان وقوع سند داشته باشند.

نگاه عمیق، موشکافانه و تحلیلگرانه به اسناد بسیار تاثیرگذار است و اینکه بها دادن به این اسناد به نگاه کسی دارد که قصد تشخیص و تفکیک آنها را دارد، وابسته است.

کسانی که در زمینه تشخیص و تفکیک اسناد، کار می کنند باید شرایط اجتماعی آن زمان را بشناسند تا بتوانند تحلیل کنند و بدانند باید چه ارزشی برای آن قائل باشند.

امروزه با روند تحولات فناوری ارتباطی که در مورد سندهای الکترونیک هم رقم خورده، برداشت از آنها و نیز میزان تاثیر آنها در رفتار جامعه و انسانها بسیار مهم است.

کارشناسان نگهداری اسناد بدانند برای آینده این سرزمین و نسل بعدی جامعه و جوانان کشور که می خواهند گذشته سرزمین خود را بشناسند، انتقال اسناد نقش اساسی دارد.

وی سوالاتی در مورد فلسفه و دلایل انقلاب اسلامی و ضعف شناخت نسل امروز از آن دوران مطرح کرد و افزود: اسناد شرایط آن زمان اگر به خوبی به نسل جوان منتقل شود متوجه می شوند که انقلاب، امر اجتناب ناپذیری بود.

بروجردی با بیان اینکه بزرگترین میراث ملی را در جوامع بشری داریم، افزود: سند، بسیار مهم است و دولتمردان باید به مقوله حفاظت از اسناد و سیاستگذاری برای حفظ جهانی آن توجه نشان دهند به گونه ای که سیاستهای یکسانی، تعریف و به همه دستگاهها جهت وحدت رویه ابلاغ شود.

در این همایش همچنین از کارشناسان ارزیاب سازمان اسناد ملی و همچنین کارشناسان مدیریت اسناد قوه قضاییه، وزارت دادگستری، تبلیغات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان مدیریت صنعتی، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان حج و زیارت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه به جهت مدیریت امور اسناد تجلیل شد. 

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.