اخبار گردشگری

مرمت و بهسازی پل باستانی دزفول آغاز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: مرمت و بهسازی قسمت هایی از پل باستانی دزفول با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال آغاز شده است.

حجت الله آریایی نیا اظهار کرد: طرح مرمت و بهسازی پل باستانی دزفول که یادگار اعصار تاریخی و از مهمترین آثار گردشگری این شهرستان به شمار می رود، با اعتبار بالغ بر پنج میلیارد ریال آغاز شده است.

در این مرحله از عملیات مرمت پل باستانی دزفول متناسب با میزان اعتبار تخصیص یافته، اقداماتی همچون برچیدن الحاقات انجام شده از روی دیوارها، ترمیم و تعویض مصالح فرسوده آجری، تخلیه بندهای فرسوده، مرمت چشمه ها و طاق ها و همچنین برچیدن جان پناه فرسوده و الحاقی جنوبی و بازسازی مجدد آن انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه با بیان اینکه پل باستانی دزفول یکی از آثار ارزشمند تاریخی با شهرت فرا منطقه ای است، گفت: یکی از اهداف اداره میراث فرهنگی مرمت و حفاظت از این اثر به نحو مطلوب است اما متاسفانه در تمام سال های اخیر محدودیت های موجود در میزان و روند تخصیص اعتبارات شرایط را برای این مهم ناهموار ساخته است.

آریایی نیا، اعتبار مورد نیاز برای مرمت تمام این پل تاریخی را ۶۰ تا ۷۰ میلیارد ریال برشمرد و ادامه داد: با توجه به مکاتبات و مذاکرات متعدد با مجموعه مدیریت شهری انتظار می رود تمامی دستگاه ها به ویژه فرمانداری، شهرداری و نماینده دزفول در مجلس در روند مرمت و حفاظت از این پل که گنجینه ارزشمند این شهرستان محسوب می شود با تامین اعتباراتی، مساعدت های لازم را به عمل آورند.

وی با تاکید بر لزوم ورود خیران در روند حفاظت و مرمت این پل تاریخی عنوان کرد: در کنار ضرورت مرمت برخی قسمت های پل، تامین روشنایی و نورپردازی پل، ساماندهی اوضاع نابسامان ساحل درحریم پل نیز که موجب به وجود آوردن منظر آشفته و نامناسبی شده نیز از دیگر اقداماتی است که لازم است ادارات و دستگاه ها در اجرای آنها مساعدت کنند.

پل قدیم مهم ترین اثر تاریخی دزفول با بیش از ۱۷ قرن قدمت یکی از قدیمی ترین پل های استوار جهان است.

پل ساسانی دزفول که ۲ بخش شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می کند در دوران گذشته یکی از راه های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده که در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی و به دست اسرای رومی بر روی رود دز ساخته شد و به همین دلیل این پل به پل رومی نیز مشهور است. 

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبزگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.