اخبار گردشگری

پرندگان مهاجر مهمان تالاب مهاباد شدند

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از سه هزار پرنده مهاجر امسال با شروع فصل مهاجرت پرندگان وارد تالاب یوسف کند این شهرستان شدند.

فاروق سخنور افزود: این پرندگان مهاجر شامل انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله خوتکا، پلیکان، انواع مرغابی سرسبز، سرحنایی و نوک پهن است.

این پرندگان مهاجر در مسیر کوچ خود از شمال به جنوب، مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می پردازند و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه می دهند.

بارش های پاییزه و رهاسازی آب سد مهاباد باعث شده این تالاب در طول سال دارای آب مناسب باشد و به همین خاطر علاوه بر پرندگان مهاجر برخی پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله کشیم و چنگر به عنوان پرندگان بومی در این تالاب حضور داشته باشند.

با توجه به وجود سد انحرافی یوسف کند و قرارگرفتن تالاب در مسیر جاده مهاباد، ارومیه و دسترسی آسان به آن، این تالاب نقش مهمی در جذب گردشگر در این منطقه داشته است.

تالاب یوسف کند (حسن خان) در نزدیکی روستای یوسف کند و در حاشیه رودخانه مهاباد واقع شده و بیش از 37 هکتار مساحت دارد.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب یوسف کند، تالاب های کانی برازان، قوپی باباعلی، گروس، داشخانه و قره قشلاق وجود دارد که در این میان، تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالابهای بین المللی هستند. مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.