اماکن دیدنی ایران

برپایی نمایشگاه عکس بناهای تاریخی ایران در ترکیه

پنجمین اجلاس مجمع شهرداران آسیایی با شعار «شهرهای آسیایی هوشمند، تاب‌آور و زیست‌پذیر» در «غازی انتپ» ترکیه برگزار شد. این نمایشگاه میزبان آثار برگزیده جشنواره عکس بناهای تاریخی ایران است.

خبرگزاری مهر : به نقل از روابط عمومی صندوق احیای بناهای تاریخی ایران، شهردار آسیایی و کارشناسان شهری و از سازمانهای بین المللی از ۸ تا ۱۱ آذر ماه در حال برگزاری است، نمایشگاه عکسی از بناهای تاریخی و بازسازی شده صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ایران جهت نمایش علاقمندان و شرکت کنندگان در اجلاس برپا گردید.

این نمایشگاه عکس در حاشیه این اجلاس بین المللی برپا شده است و خانم اشرفی؛ معاون شهردار تهران و خانم شارقی؛ مدیرکل امور بانوان استانداری تهران به نمایندگانی از ایران به معرفی فعالیتهای صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به فاطمه شاهین شهردار شهر غازی انتپ پرداخته و کتاب مربوط به فعالیت های صندوق احیاء به وی اهدا و از ایشان برای بازدید از تهران دعوت بعمل آمد.

بنا بر این گزارش؛ مجمع شهرداران آسیایی هم اکنون فرصتی را فراهم ساخته است که مدیران و اندیشمندان شهری آسیایی با همتایان خود در شهر زیبای غازی انتپ به تعامل و تبادل رویکردها، اندیشه ها، دانش و تجارب مدیریت شهری بپردازند. در حقیقت شهرهای آسیایی به جهت موقعیت جغرافیایی شان در طول تاریخ همواره در کانون تعاملات اقتصادی، علمی و فرهنگی و جریان های مبادله ای جهانی قرار داشته اند و از دوران تمدن های باستان تا کنون ، به مثابه گره ها و حلقه های پیوند دهنده تعاملات تمدنی و دستاوردهای بشری، تجارب ارزنده فرهنگ، تمدن، اقتصاد وشیوه های زیست را متواضعانه در اختیار همدیگر قرار داده اند و از یکدیگر درس ها آموخته اند.

شهر غازی انتپ نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از قطبهای مهم اقتصادی ترکیه به شمار می رود. با وجود دارا بودن بیش از ۳۲۰۰ خانه تاریخی و بازسازی و احیای آنها و همینطور داشتن عنوان شهر خلاق در خوراک از سازمان علمی و فرهنگی یونسکو در سال ۲۰۱۵ توانسته است گردشگران بسیاری را به خود جذب کند و از برنامه های شهرداری این شهر ایجاد ۵ موزه مانند موزه پسته که این شهر به آن معروف است و موزه پانوراما از تاریخ مردم این شهر، موزه حمام برای احیای فرهنگ و تاریخ گذشته و آداب و رسوم سنتی آن و موزه جغرافیا و حیوان شناسی در این سال بوده است