گردشگری و توریسم

حوض انبار داخلی قلعه فورگ مرمت شد

امیر اسماعیل شهسواری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال نیز 300 میلیون ریال اعتبار برای مرمت این قلعه مصوب شده و مرمت قسمت شاه نشین آن در اولویت است.
وی بیان کرد: با اقدامات مرمتی انجام شده در چند سال گذشته قلعه فورگ از استحکام خوبی برخوردار است و تمامی اقدامات اورژانسی برای جلوگیری از ریزش و تخریب بیشتر قلعه انجام شده است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان گفت: البته عوامل طبیعی در تخریب بناهای تاریخی خیلی تاثیر دارند چرا که در چند سال گذشته علیرغم استحکام خوب بنا، یکی از برج های قلعه در اثر بارندگی و زلزله فرو ریخت که بلافاصله مرمت آن انجام شد.
وی اظهار داشت: مرمت کامل این اثر نیازمند اعتبارات میلیاردی است و در مجموع بخش بیرونی قلعه فورگ سالم و بخش درونی آن بیشتر تخریب شده است.
قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ شهرستان درمیان با وسعت حدود ٩ هزار و ٣٠٠ متر مربع قرار دارد.
این اثر بر بالای صخره ای سنگی همراه با 18 برج پس از قرون متمادی همچنان قامت خود را استوار نگه داشته و از سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج ساخته شده و پایه آن را سنگ چین کرده اند.
دروازه اصلی قلعه در ضلع شرقی و یک دروازه کوچک تر در ضلع شمالی آن قرار دارد و این اثر از سه قسمت تشکیل شده است که قسمت اول، محل زندگی خدمه، انبار آذوقه و محل نگهداری احشام بود.
قسمت دوم، محل زندگی نظامیان و نگهبانان و محل نگهداری تدارکات نظامی و بخش سوم قلعه که مهمترین قسمت آن است، محل زندگی حاکم و اطرافیانش بود.
بر بلندای حصار و برج های قلعه، سازه های کنگره داری وجود دارد و از منافذ ( تیرکش ) آن برای دیده بانی و دفاع استفاده می کردند.
بنای نخستین قلعه در زمان نادرشاه افشار بنا شده و بعد از قلعه الموت مهمترین مقر حضور فداییان اسماعیلیه بود.
این قلعه طی چند سال گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بخش هایی از آن کاوش شده است.
روستای فورگ در 110 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده که علاوه بر داشتن قلعه تاریخی از بافت سنتی ارزشمندی برخوردار است.
7556*3028

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


قلعه فورگ


مرمت