گردشگری و توریسم

گلستان با گردشگری آشوراده به توسعه پایدار میرسد

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی در جزیره آشوراده در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: اجرای کامل این طرح در کنار توجه بیشتر به دیوار دفاعی گرگان می تواند گلستان را به قطب گردشگری تبدیل و درهای توسعه و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به روی سرمایه گذاران باز کند.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: اجرای این طرح یکی از خواسته های دیرینه مردم گلستان از دولت ها بود که امیدواریم تکمیل هر چه سریعتر آن، این آرزو را به ثمر نشانده و عواید آن اقتصاد ، فرهنگ و اشتغال استان را بهره مند کند.
دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ در متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده است و یکی از سه دیوار تاریخی جهان می باشد.
پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سالهای اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.
اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی در جزیره آشوراده یکی از مصوبات سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به استان گلستان است.
این طرح شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی ، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران است که قرار است با سرمایه گذاری چهارهزار میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی تا 3 سال آینده به بهره برداری برسد.
جزیره آشوراده که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است در سال 54 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.
40درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.
در سال 1837 میلادی این جزیره با وجود اعتراض ایران، به دست نیروهای شوروی اشغال شد و نیروهای این کشور تا چندین دهه یک پاسگاه نظامی در آن داشتند.
این جزیره قبل از وقوع سیل در سال 1372 با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیلاب، جزیره خالی از سکنه شد.
در سفر دولت یازدهم به استان گلستان مصوب شد که در 10 درصد این جزیره طرح های گردشگری اجرا شود.
ایجاد هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم پس از اجرای طرح گردشگری در این جزیره پیش بینی شده است.
مجری این طرح سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان است که در مدت 30 سال از زمان شروع بهره برداری به صورت سه دوره 10 ساله آن را اجرا خواهد کرد.
7333/3091

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


آشوراده


گلستان