گردشگری و توریسم

ساماندهی و مرمت مسجد – مدرسه حیدریه پایان یافت

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین محمدعلی حضرتی روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: مرحله جدید ساماندهی و مرمت مسجد– مدرسه تاریخی حیدریه در سه فاز به صورت همزمان از اوایل خرداد ماه سال جاری تحت نظارت و کارشناسی رضا شجاعی آغاز شد.
حضرتی با اشاره به اقدام‌های مرمتی صورت گرفته در این طرح ابراز داشت: فاز اول این طرح شامل ساماندهی و مرمت بام شیروانی مسجد و آمفی تئاتر و اصلاح آبراهه‌ها، برداشت ورقه‌های فرسوده بام، مرمت زیرسازی چوبی و نصب مجدد ورقه‌های جدید بود که انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: در مرحله دوم مرمت مسجد- مدرسه حیدریه مرمت نمای خارجی مسجد، مرمت موضعی طاق‌ها، دانه‌گذاری شامل برداشت آجرهای فرسوده و جایگزینی آجرهای مناسب، پاکسازی لایه‌های سیمانی دیواره شرقی و بندکشی مجدد، اصلاح کانال رطوبتی دیواره ضلع غربی، جمع کردن نخاله‎های قواره ضلع جنوبی و کف سازی محوطه جلوی مسجد و همچنین مرمت فضای داخل مسجد شامل گوشه سازی‌ها، دانه‌گذاری و پاکسازی فیل پوش‌ها و دوخت و دوز ترک‌ها در پیشانی شمالی بالای سر در ورودی مسجد انجام شد.
حضرتی در ادامه اظهار داشت: در مرحله سوم مرمت این بنای ارزشمند نیز ساماندهی پوسته خارجی دیواره ضلع غربی حجره‌های مدرسه، بندکشی و اجرای مجدد با آجر به پایان رسید.
مسجد- مدرسه حیدریه قزوین از جمله آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی است که در سال 1312 با شماره ثبت 200 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6101

انتهای پیام /*


فرهنگي


مرمت


آثار تاريخي


قزوين