گردشگری و توریسم

گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در مسیر شکوفایی

به گزارش ایرنا، اگرچه صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در طرح آمایش سرزمینی به عنوان سومین ظرفیت استان شناخته می شود اما رتبه بیست و هفتم اختصاص اعتبارات در بودجه استانی را دارد.
اما مسئولان سازمان گردشگری با استفاده از ظرفیت های صندوق توسعه ملی و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در سال های اخیر توانسته اند امیدها را برای افزایش درآمد در این حوزه زنده نگه دارند.

** ظرفیت های طبیعی
از اواخر آبان ماه که سرمای سوزان زمستان شهرهای شمالی کهگیلویه و بویراحمد را فرا میگیرد طبیعت بهاری مناطق گرمسیری استان در شهرستان های گچساران ،کهگیلویه ،باشت،چرام ،لنده و بهمئی پذیرای گردشگران است.
فصل تابستان نیز در حالی که مناطق گرمسیری گرمای بالای 40 درجه سانتی گراد را سپری می کند هوای دلپذیر و خنکای نسیم در شهرهای سردسیری گردشگران وجهانگردان خسته از گرما را بسوی خود جذب می کند .
این گونه است که کهگیلویه و بویراحمد را استان چهار فصل می نامند و در هر فصلی گردشگران و جهانگردان می توانند از طبیعت آن بهره مند شوند.
براساس آمار رسمی سالانه سه میلیون نفر از جاذبه های گردشگری این استان بازدید می کنند که 90 درصد از آنها ایرانگردان هستند.
رودخانه های خروشان،آبشارها، چشمه سارها و بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در کنار جاذبه های تاریخی باعث شده این دیار بتواند گردشگران با سلیقه های متفاوت را جذب کند.

**چشم انداز گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجموعه پارک آبی شهریاسوج مرکز این استان در دهه فجر امسال بهره برداری خواهد شد.
محمود باقری افزود:این طرح با سرعت خوبی در حال تکمیل شدن است.
وی بیان کرد: رودخانه آرام، سرسره های به روز و استخرهای نمک جهت آب درمانی، سونا و جکوزی از بخش های مختلف مجموعه پارک آبی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح تله کابین منطقه گردشگری آبشار یاسوج از تپه جنوبی به سمت شمال به طول چهار کیلومتر اجرا می شود.
باقری از برنامه ریزی برای تدوین طرح جامع گردشگری در این استان خبر داد.
وی گفت: مراحل مناقصه این طرح انجام شده است و هم اکنون در حال انعقاد قرارداد با مشاور هستیم.
باقری ابراز داشت: طرح جامع سند گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در مدت زمان هشت ماه اجرا خواهد شد.
وی عنوان کرد: راه‌اندازی 50 واحد بو‌م‌گردی در این استان تا سال 1400 هدف‌گذاری شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال راه‌اندازی 15 واحد بو‌م‌گردی در شهرستان‌های مختلف استان در دستور کار قرار دارد.

** اقدامات انجام شده
باقری تصریح کرد:250 میلیارد ریال برای ساخت تلکابین در محل آبشار یاسوج پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: 110 میلیارد ریال از محل سفر هیات در سال 1395 به زیرساخت های گردشگری این استان اختصاص یافت که باعث تکمیل 24 طرح شد.
باقری گفت: با این اعتبار اردوگاه های راکدی که با بودجه های قطره چکانی به صورت لاک پشتی در حال اجرا بود بهره برداری شدند.
باقری عنوان کرد: در چند سال اخیر تکمیل اردوگاه های گردشگری استان در دستور کار قرار گرفت که با جذب اعتبارات ملی و استانی اردوگاه‌های برم الوان بهمئی، باغ فردوس گچساران، رود رونه باشت، چشمه بلقیس چرام، خهکلون یاسوج، اندرسای سی‌سخت، آبشار کمر دوغ، اردوگاه گردشگری کریک و اردوگاه گردشگری موگرمون لنده تکمیل شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد 100 چشمه سرویس بهداشتی در مناطق گردشگری از دیگر خدمات انجام شده در این استان است.
وی بیان کرد:250 میلیارد ریال از سال 92 تاکنون از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان هزینه شده است.
باقری اظهار داشت: با این اعتبار طرح هایی از جمله هتل، هتل آپارتمان و مجموعه پارک آبی در شهرستان‌ های کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شده است.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در حوزه گردشگری استان، افزود: در دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری گام‌های مهمی برداشته شده است.
وی ساخت 400 دقیقه مستندهای تبلیغی و بروشورهای 2 زبانه در راستای معرفی ظرفیت های گردشگری تلاش شد.
باقری ابراز داشت: از افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری استان از جمله بو‌م‌گردی، هتل، هتل آپارتمان و سفره‌خانه‌های سنتی دارند به صورت ویژه حمایت می شود.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای استفاده مسافران و گردشگران است.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلالدان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از جمله جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.

8143/6110

انتهای پیام /*


اقتصاد


زيرساخت


گردشگري


كهگيلويه و بويراحمد