گردشگری و توریسم

مسجد جامع ورامین نشست نکرده است

دلاور بزرگ نیا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لوله اصلی انتقال آب هفته گذشته مقابل محوطه ضلع شمالی مسجد جامع ورامین به دلیل اجرای طرح محوطه سازی شهرداری شکست که به دنبال آن حجم زیادی آب در مقابل مسجد جمع شد.
وی افزود: با تلاش شهرداری و اداره آبفا، آب موجود در محوطه مقابل مسجد جامع تخلیه شد اما نفوذ آب، تخریب دیواره های غیرتاریخی دور سازه اصلی بنا را به دنبال داشت.
بزرگ نیا تأکید کرد: نفوذ آب به محوطه مسجد به هیچ عنوان به سازه اصلی آسیبی وارد نکرده است و خطری این مسجد تاریخی را تهدید نمی کند.
برخی منابع در شبکه های اجتماعی امروز با انتشار عکسی از حاشیه مسجد جامع ورامین که داربست در کنار آن دیده می شود مدعی فرونشست سازه اصلی و تاریخی مسجد شده و اعلام کرده بودند که احتمال تخریب بنای اصلی قوت گرفته است.
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: داربستی که در ورودی مسجد نصب شده مربوط به مرمت این اثر است و ارتباطی به نفوذ آب به داخل مسجد و تخریب سازه اصلی ندارد.
ژیلا خدادادی گفت: دور تا دور سازه اصلی مسجد زه کش و چاه های جذبی وجود دارد و آبی که به داخل محوطه نفوذ کرده بود توسط این سیستم جذب شده است.
وی افزود: با اجرای طرح محوطه سازی مقابل مسجد جامع، برق و گاز این بنا قطع شده و کار مرمت سازه اصلی که به منظور تثبیت کاشی ها و گچ بری های 700 ساله در حال اجرا بود با تأخیر مواجه شد.
مسجد جامع ورامین با قدمتی افزون بر 700 سال نمونه کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو (خدابنده) آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد.
مسجد تاریخی جامع ورامین در سال 1310خورشیدی به شماره 176 در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254/ 1008

انتهای پیام /*


فرهنگی


مسجد جامع ورامین


آب گرفتگی


ورامین