گردشگری و توریسم

ورامین ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری استان تهران را دارد

به گزارش ایرنا ، حسین کاغذلو روز چهارشنبه در جلسه همفکری با مسئولان سازمان میراث فرهنگی که در محل فرمانداری ورامین برگزار شد اظهار داشت: ورامین با 300 هزار نفر جمعیت ، 18 هزار کیلومتر مربع وسعت و یک هزار و 400 کیلومتر مربع کویر که در حاشیه استان های سمنان ، قم و اصفهان واقع شده، یکی از مناطق مهم استان تهران به شمار می رود.
وی افزود: ورامین بیش از 400 اثر و محوطه تاریخی دارد که از این تعداد ، 75 اثر شاخص در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده که از این جمله می توان به مسجد جامع ، برج آرامگاهی علاءالدوله و مقبره امامزاده یحیی یاد کرد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از جاذبه های بسیار مهم طبیعی شهرستان ورامین ، تالاب فصلی بندعلیخان است که به عنوان یک عارضه طبیعی ، سد مستحکمی در برابر پیشروی کویر و ایجاد ریزگردها محسوب می شود.
کاغذلو گفت: هر چند که طی چند سال گذشته این تالاب به دلیل کاهش نزولات جوی و عدم ورودی آب ، با مشکل خشکی مواجه شده بود و سال ها پرندگان مهاجر به آن کوچ نمی کردند ولی طی ماه های اخیر با افزایش میزان نزولات جوی و ورودی آب، این تالاب حیات مجدد گرفته و با ورود پرندگان آبزی، به یکی از جاذبه های مهم گردشگری منطقه تبدیل شده است.
وی با اشاره به این که اقتصاد شهرستان ورامین بر پایه کشاورزی استوار است افزود: سالانه بیش از 38 هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت انواع محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای می رود که این اراضی نیز می تواند در جذب گردشگر نقش به سزایی دارد.
فرماندار ورامین گفت: 40 درصد از گوشت استان تهران و 30 درصد از شیر مورد نیاز مردم استان در شهرستان ورامین تولید می شود.
وی تصریح کرد: برخورداری از 4 شهرک صنعتی و فعالیت بیش از 130 شرکت تولید چرم و سالامبور که در شهرک صنعتی چرمشهر مشغول به کار می باشند ، این شهرستان را به لحاظ اقتصادی و تولیدی نیز به یکی از مناطق مهم استان تبدیل کرده است.
کاغذلو افزود: ورامین با قدمتی بالغ بر 6 هزار سال، علاوه بر آثار تاریخی، از هنرمندان صنایع دستی نخبه ای برخوردار است ، فرش میناخانی ورامین ثبت جهانی شده و آثار متعدد تولید شده در این شهرستان قابلیت صادرات به دیگر کشورها و جذب گردشگر برای خرید این آثار را دارد.
وی تأکید کرد: با حمایت از حوزه صنایع دستی و گردشگری می توان چرخه اقتصاد شهرستان به ویژه مناطق روستایی را با سرعت بیشتری به حرکت در آورد.

**استان تهران پایلوت فعالیت های جعادی حوزه میراث فرهنگی است
فرمانده مرکز مقاومت بسیج سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این جلسه از استان تهران به عنوان پایلوت فعالیت های جهادی حوزه میراث تعیین شده است.
سرهنگ حسن اکبری افزود: رفع مشکلات حوزه میراث فرهنگی نیاز به اقدامات فرهنگی دارد که این مهم باید به صورت جهادی و همکاری تمامی مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی برطرف شود.
وی تصریح کرد: به منظور بررسی مشکلات حوزه میراث فرهنگی استان تهران، جلسات تخصصی با حضور مسئولان کشوری و استانی سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود که ورامین، سومین شهرستان مقصد سفر مسئولان برای رفع مشکلات این حوزه است.
وی گفت: مسئولان میراث فرهنگی کشور و استان تهران به عنوان میز خدمت در شهرستان های استان تهران حضور پیدا می کنند تا از نزدیک مشکلات را بررسی و در همان مکان برای رفع این مسائل تصمیم گیری کنند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348

انتهای پیام /*


اجتماعي


گردشگري


ميراث فرهنگي


ورامين