اخبار گردشگری

مقایسه دو نمونه داخلی و خارجی جاذبه ادبی

کتابفروشی ها و محورهای ادبی بسیاری در جهان هستند که خود موضوع بازدید گردشگران داخلی و خارجی واقع می شوند. مشهورترین آنها یک کتابفروشی در پاریس است به نام «شکسپیر و شرکا» که بالغ بر صد سال عمر دارد و یکی از اصلی ترین جاذبه هایی است که گردشگران در پاریس از آن دیدن می کنند. در همین حال اما، کتابفروشی «اسلامیه» با قدمتی مشابه «شکسپیر و شرکا» در حوالی بازار تهران در حال نابودی است؛ کتابفروشی ای که می توانست تبدیل به یک جاذبه گردشگری در پایتخت شود.

حوالی بازار بزرگ تهران، بین پله نوروزخان و چهارراه سیروس یک کتابفروشی قرار دارد که نسخه های قدیمی و چاپ های سنگی کتاب های مذهبی و نسخه های تعزیه و داستان های قدیمی را در خود جای داده است.

کتابفروشی «اسلامیه» در سال ۱۲۸۰ در تیمچه حاجب الدوله تأسیس شد. محمدعلی کتابچی صاحب کتابفروشی بود که در سال ۱۳۰۰ نیز چاپخانه اسلامیه را تأسیس کرد.

اما حالا نوه وی قصد دارد این کتابفروشی را به فروش برساند و هر روز زمزمه ها در این زمینه بیشتر می شود. البته این مغازه مدتی است که تعطیل شده و از رونق افتاده است.

بسیاری از کارشناسان گردشگری معتقدند فارغ از اهمیت این کتابفروشی در حوزه فرهنگ و ادب، «اسلامیه» می تواند برای توسعه گردشگری ادبی در پایتخت نیز مهم باشد.
این مغازه در خیابان پانزده خرداد می تواند فرصتی برای گردشگرانی باشد که به فرهنگ و ادبیات ایرانی-اسلامی علاقه مند هستند تا حین سفر به تهران، با بازدید از این کتابفروشی به تماشای نسخه های ارزشمندی از کتاب های قدیمی آن بپردازند.

در کنار اینکه به نظر می رسد مسوولان اراده یا توان حقوقی برای جلوگیری از تعطیلی و فروش این کتابفروشی ندارند، در مواردی اینچنینی مالکان بناها نیز رغبت و توجهی برای حفاظت از میراث چندین ساله ندارند.

با این همه فعالان گردشگری بر این باورند چنانچه محورهای گردشگری ادبی در پایتخت تعریف شده بود، شاید چنین میراث ارزشمندی در معرض نابودی قرار نمی گرفت.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.