گردشگری و توریسم

9 میراث معنوی خراسان شمالی ثبت ملی شد

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی این اداره کل، حبیب یزدان پناه اظهار داشت: با ثبت 9 اثر، تعداد آثار ثبتی خراسان شمالی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس استان به 78 مورد رسید.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی ناملموس گذشته را به حال و آینده پیوند می دهد اظهار داشت: حفظ این میراث و ترویج و توسعه آن در پرتو توجه به صنعت گردشگری مورد توجه این سازمان است.
یزدان پناه افزود: میراث معنوی به ثبت رسیده شامل آیین علو سر سره در روستای اندوقان، چمچمه گلین «آیین باران خواهی در روستای سنجد شیروان»، آیین حلیم پزان، فرت بافی «نساجی سنتی در روستای رویین اسفراین»، فنون و مهارت بندبافی در شیروان، پلاس بافی در شمال خراسان، فنون و مهارت جارو بافی، فنون و مهارت ساخت تنور محلی پخت نان، فنون و مهارت مسگری «سفیدکاری» است.
به گزارش ایرنا تعزیه ترک ها و تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه «بیل گردانی» بنی اسد، آیین نخل گردانی استان ، علم گردانی جاجرم، پرده خوانی روز عاشورای خراسان شمالی، تعزیه خوانی در بجنورد، آیین شام غریبان، آیین علم بندان، آیین سینه زنی «حسن، حسین» استان و آیین یازدهم محرم امامزاده کوران «اسفراین» از جمله آیین های معنوی این استان است.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده است که در حال حاضر 612 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی از این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
3007/ 6042

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


آثار معنوي


خراسان شمالي