گردشگری و توریسم

گزارش جمهوری آذربایجان درباره چوگان در یونسکو بررسی می شود

خبرگزاری رپورت روز سه شنبه ، به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ، گزارش داد : در این اجلاس که در شهر «پورت لوئیس» پایتخت کشور موریس جریان دارد، هیات جمهوری آذربایجان به سرپرستی «رامیز حسن اف» معاون وزیر امور خارجه حضور دارد .
براساس این گزارش، جمهوری آذربایجان ، چند پرونده شامل رقص های گروهی سنتی نخجوان از جمله ‘ یالی’ ، ‘کوچری ‘ و ‘تنزره ‘ را برای قرار گرفتن در «فهرست میراث فرهنگی ناملموس نیازمند به حفاظت فوری» به سیزدهمین اجلاس یونسکو ارایه کرده است .
همچنین میراث ‘ دده قورقود ‘ بصورت مشترک از سوی جمهوری آذربایجان ، ترکیه و قزاقستان برای قرار گرفتن در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارایه شده است.
گزارش ملی مربوط به «چوگان بازی سنتی روی اسب – قره باغ » نیز در سیزدهمین اجلاس یونسکو بررسی می شود .
اسناد و گزارش ملی یاد شده از سوی وزارت فرهنگ ، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با همکاری نمایندگی دایمی این کشور در یونسکو ارایه شده است .
جمهوری آذربایجان، در حالی گزارش درباره بازی چوگان به یونسکو ارایه می دهد که دو پرونده ایران با عناوین ‘بازی چوگان’ و ‘ساز کمانچه’ آذر ماه سال گذشته در دوازدهمین نشست سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ، با قاطعیت آرا به تصویب رسید و در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
لازم به ذکر است که در هشتمین اجلاس سالانه‌ کمیته‌ میراث ناملموس یونسکو و در شرایطی که آن اجلاس در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، این کشور پرونده‌ بازی چوگان را با نام ‘چوگان بازی سنتی با اسب در قره‌باغ’ در فهرست میراث در خطر یونسکو ثبت کرد با بروز این اتفاق اعتراض‌هایی از سوی دوستداران میراث فرهنگی و برخی از مسئولان ایرانی در مورد ثبت چوگان به صورت تک ملیتی توسط آذربایجان مطرح شد و حتی از چند ماه قبل از جهانی شدن چوگانِ آذربایجان، مسئولان میراث‌فرهنگی ایران در نامه‌ای به یونسکو اعتراض خود را نسبت به این اتفاق نشان دادند و از یونسکو درخواست کردند که این پرونده تک ملیتی ثبت نشود، که پاسخی به آن داده نشد.
دوسال قبل، ایران با همکاری فدراسیون چوگان و وزارت ورزش و جوانان، پرونده ‘چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی’ را تهیه و به یونسکو ارسال کرد و بررسی آن را خواستار شد .
نتیجه تلاش های ایران و همچنین محکم بودن اسناد تاریخی ، سرانجام به ثمر نشست و این دو پرونده ایرانی نظر موافق کارشناسان میراث فرهنگی را جلب کرد و این آثار را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند .
گفتنی است که تعداد آثار ثبت‌شده ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی 13 اثر است که سه اثر از این فهرست، از جمله نوروز ، مهارت پخت نان تخت و کمانچه، میراث مشترک چندملیتی است.
خاورم ** 337**1579

انتهای پیام /*


فرهنگي


جمهوري آذربايجان


يونسكو