گردشگری و توریسم

2683 هنرجوی صنایع دستی در آذربایجان شرقی آموزش رایگان دیدند

‘مرتضی آبدار’ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه آموزش صنایع‌دستی در استان به طور مستمر در شهرستان‌ها و روستاهای توابع به‌صورت رایگان در حوزه‌های مختلف صنایع دستی و هنرهای دستی برقرار است، ادامه داد: روستاها یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تقویت پذیر در حوزه هنرهای دستی است که با آموزش و ترویج هنرهای دستی مختص منطقه، سبب پایداری هنر و همچنین ایجاد اشتغال در روستاها می‌شود.
وی مشارکت هنرمندان روستایی در ترویج صنایع‌دستی مختص مناطق خود را قابل توجه دانست و گفت: در مدت یاد شده 377 کارآموز نیز در استان به صورت آزاد از آموزش صنایع دستی برخوردار شدند.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان همواره در تلاش بوده تا با برنامه‌ریزی راهبردی، پیروی از خط مشی‌ها و ضوابط به منظور ارتقای کمی و کیفی صنایع‌دستی، حفظ رشته‌های رو به زوال و همچنین ترویج و اشاعه صنایع دستی درمیان تمامی اقشار علاقه‌مند به هنر، با آموزش رایگان رشته های مختلف به عموم مردم و ارائه تسهیلات به آنان جهت ایجاد شغل در قالب کارگاهی یا مشاغل خانگی، در حفظ و صیانت از این میراث ماندگار اثرگذار باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه شهرستان مرند با بیشترین آمار در حوزه آموزش و ترویج صنایع دستی، رتبه نخست را در میان شهرستان های استان به خود اختصاص داده است، ادامه داد: شهرستان مرند و روستاهای تابع آن با 219 هنرجو در حوزه صنایع دستی رتبه نخست، اهر و روستاهای تابع آن با 205 هنرجو رتبه دوم و شهرستان مراغه و روستاهای تابع، با 161 هنرجو رتبه سوم را در بخش آموزش صنایع دستی به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: معاونت صنایع دستی استان آذربایجان شرقی با آموزش بیش از 17 رشته صنایع دستی در مراکز آموزشی و همچنین مؤسسه های آموزش عالی هنری، توانسته است بخش عمده ای از تقاضای هنرمندان در بخش آموزش هنرهای دستی جامه عمل بپوشاند.
آبدار در پایان به رشته های پرمتقاضی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از مجموع رشته های هنری، رشته گلیم بافی با 167 هنرجو در صدر رشته‌های پرمتقاضی هنرمندان تحت آموزش معاونت صنایع دستی در روستاها قرار گرفته، همچنین رشته سراجی با 146 هنرجو و ورنی بافی با 134 هنرجو به ترتیب در جایگاه دوم و سوم رشته‌های پرمتقاضی قرار دارند.
3071

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


صنايع دستي


آموزش