گردشگری و توریسم

29 درصد اعتبارات مرمت اماکن تاریخی کردستان تخصیص یافته است

محمد رشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اعتبارات با توجه به وسعت بناهای تاریخی استان میان بناهایی که اولویت بالاتری دارند و در حال تخریب هستند، تقسیم شده است.
وی اضافه کرد: هر بار 50 تا 60 پروژه و مکان تاریخی را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی می کنیم اما فقط بخشی از آنها برای تخصیص اعتبار مورد قبول قرار می گیرد.
رشیدی با اشاره به اینکه تنها در سنندج 350 هکتار بافت تاریخی وجود دارد، افزود: میزان کارهای مرمت میراث فرهنگی در استان بالاست بر این اساس نیاز به اعتبارات بیشتری برای این حوزه است.
وی با بیان اینکه در سال مالی 96، مرمت و بازسازی 37 پروژه تاریخی استان کردستان در دستور اجرا قرار گرفت و همچنان ادامه دارد، یادآور شد: تلاش می کنیم تا پایان سال مرمت 2 بنا را به اتمام برسانیم.
رشیدی با اشاره به زلزله شب گذشته در غرب کشور تاکید کرد: گروه های ارزیاب برای بررسی آسیب احتمالی به بخش های مختلف اعزام شده اند ولی تاکنون خبری از تخریب در آثار تاریخی استان کردستان گزارش نشده است.
وی گفت: سال گذشته 2 بنای تاریخی بر اثر زلزله آسیب دید که با اعتبارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازسازی شد.
به گزارش ایرنا، کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل 773 اثر غیر منقول (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
6108/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


اعتبار مرمت


بناهاي تاريخي