گردشگری و توریسم

خور و بیابانک در انتظار توسعه زیرساخت های گردشگری

خور و بیابانک در فراخنای تاریخ قرار دارد . اکنده از تهی ، به سان ذهنی بی انتها و طوفانی یغما گر که تو را به قدر ذره ای بی مقدار به عمق هستی می برد.
گردشگری صحرا را به غایت می توان در جایی مانند کوزه گر یا روستای مصر یافت ، خالی خالی با میلیاردها میلیارد ستاره ، تلماسه ، باد وحشی کویر و دیگر هیچ .
توسعه صنعت گردشگری در قالب بومگردی و نیز ایجاد زیر ساخت ها ضرورت گردشگری صحراست.
سید مازیار آل داود فعال گردشگری و بنیانگذار اقامتگاه های بوم گردی در کشور در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فعالیت اقامتگاه های بوم گردی سبب آشنایی بیشتر گردشگران با فرهنگ اصیل روستایی می شود.
وی افزود: توسعه این اقامتگاه‌ها هر چند در ایجاد اشتغال برای ساکنان روستا نقش مهمی دارد؛ اما حضور گردشگر نیز نباید به جامعه میزبان آسیب بزند.
آل داود ادامه داد: در سال های اخیر توجه به موضوع بوم گردی بیش از پیش تقویت شده؛ اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری احساس می ‌شود.
این فعال گردشگری گفت: لازم است اقامتگاه‌های بوم ‌گردی در محیط های طبیعی همچون روستاها که با معماری بومی و جاذبه های طبیعی سازگار دارد احداث شود.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه هدف اصلی اقامتگاه های بوم گردی در جذب گردشگر و ماندگاری روستاییان است باید از این ظرفیت برای توسعه اشتغال و اقتصاد بهره برد.
آل داود افزود: فراهم کردن جاذبه‌های متنوع و ایده پردازی به سبک سنتی برای معرفی و جذب گردشگر در اقامتگاه های بوم گردی تاثیر بسزایی دارد.
نماینده مردم شهرستان های نائین وخور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: اقامتگاه‌های بوم ‌گردی افزون بر درآمدی که برای صاحبان این واحدها به دنبال دارد روستاییان را از درآمد گردشگری بی نصیب نمی گذارد.
عباسعلی پوربافرانی گفت: با گسترش اقامتگاه بوم گردی فرصت‌های خوبی در زمینه توسعه سفرهای طبیعت گردی در میان خانواده‌ها به ویژه گردشگران فراهم می شود.
وی افزود: توسعه زیرساخت های گردشگری و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی ایمن ‌سازی جوامع روستایی را به دنبال دارد.
و توجه به کیفیت و ارتقای خدمات در اقامتگاه‌های بوم‌گردی باعث می‌شود نحوه معیشت و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی سنتی زندگی روستایی معرفی و شکوفا شود.
فرماندار خورو بیابانک هم با تأکید بر لزوم توجه جدی به حوزه گردشگری در این شهرستان گفت: بوم گردی می تواند جهش بلندی در صنعت گردشگری و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم زندگی روستایی داشته باشد.
عباس بلانیان افزود: گردشگری فرصت بسیاری برای کسب و کار خانوادگی ایجاد می‌کند و این فرصت و ایجاد و توسعه بوم گردی ها از اهداف دولت است.
وی تصریح کرد: با توسعه خانه‌ های بوم ‌گردی زمینه مناسب جذب گردشگر در شهرستان ایجاد می‌شود که این امر نقش موثری در افزایش درآمد روستاهای هدف گردشگری و مهاجرت معکوس دارد.
بلانیان افزود: در کنار خانه های بوم گردی و توسعه زیرساخت ‌های روستایی برگزاری جشنواره ها و بازارچه های محلی اقدام مناسبی برای معرفی ظرفیت‌ها و فراهم کردن زمینه گردشگر است.
وی گفت: هم اکنون خور و بیابانک 54 واحد تاسیسات گردشگری فعال دارد که با راه اندازی 39 واحد تاسیسات جدید این تعداد به 93 واحد افزایش می‌ یابد.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 50 هزار گردشگر از جاذبه های شهرستان خور و بیابانک دیدن کرده اند.
فرماندار خور و بیابانک ظرفیت پذیرش و اقامت میهمان را در واحدهای تاسیسات گردشگری شهرستان را سه هزار و 225 نفر عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این واحدها 316 نفر به کار مشغول شده اند.
بلانیان از همچنین از موافقت ایجاد 25 واحد اقامتگاه بومگردی 12 واحد مجتمع گردشگری دوباب سفره خانه سنتی و هتل در خور و بیابانک خبر داد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خور و بیابانک هم گفت: خور و بیابانک با برخورداری از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی هر ساله شاهد بازدید شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.
حسین رئیسی دریاچه نمک، دهکده نمکی، کویر مصر، رمل های ماسه ای، چال سلکنون را از جاذبه های خور و بیابانک عنوان کرد و افزود: قلعه های جندق، بیاضه، ایراج ، چشمه های گرمه و آبگرم و بقعه شمس الدین مهرجان از دیگر آثار طبیعی و تاریخی این شهرستان است.
وی گفت: خور و بیابانک 150اثر تاریخی شناسایی شده دارد که 11 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رئیسی افزود: آثار تاریخی به ثبت رسیده در خور و بیابانک از دوره های ساسانی، پهلوی، ایلخانان، قاجاریه، صفویه، صدر اسلام، سلجوقی و قرن هفتم است.
وی افزود: هتل های بالی، به تا و تی دا و آتشونی بارانداز، کاریز، ساحل کویر، شب چره، آرسون، نگارین، شن زار، هفتومان، اسکندر، خاطره، مهرگان، باباحسین، تلار، حوض حاجی، ناصریه، فانوس کویر، عموحسن، باجون، هد، براتی، قافله کویر، افضل، جندق از جمله اقامتگاه های بومگردی شهرستان خور وبیابانک هستند که در شهرهای خور، جندق، فرخی و روستاهای بیاذه، گرمه، مصر، فرحزاد نیشابور، مهرجان، هد، نصرآباد، هفتومان، کوره گز پذیرای مسافران عبوری و گردشگران هستند.
خور و بیابانک با 12 هزار کیلومتر وسعت در 420 کیلومتری شرق مرکز اصفهان قرار دارد.
9860/ 6022

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري و بوم گردي


خوروبيابانك


اصفهان