گردشگری و توریسم

طرح جامع، حلقه مفقوده گردشگری لرستان

به گزارش ایرنا، از این منطقه تاریخی و چهار فصل با داشتن هزاران جاذبه باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و کوههای سربه فلک کشیده می توان به عنوان یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران نام برد.
به گفته کارشناسان بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد که 2 هزار و 300 مورد از آنها ثبت ملی شده اند.
آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از 40 هزار سال هستند که حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست در این دیار دارد.
بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.
غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان 2، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.
آبشارهای زیبایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اند و جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.
اما با وجود اینکه مسئولان استان از سالیان گذشته تلاش برای تبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری را عنوان می کنند اما همچنان سفره مردم این استان از رونق صنعت گردشگری خالی است.
این در حالی است که در ماه های گذشته برخی مسئولان استان تاکید بر ضرورت تدوین طرح جامع گردشگری استان جهت برنامه ریزی و رونق صنعت گردشگری دارند و افرادی نیز می گویند که این طرح در سال های گذشته تدوین شده است اما مشخص نیست که چه بر سر این طرح گمشده آمده است تا همچنان نگاه به گردشگری لرستان بی هدف و سنتی باشد.

** گردشگری لرستان نقشه راه ندارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان می گوید: صنعت گردشگری استان بدون برنامه ریزی و نقشه راه حرکت می کند.
احمد مرادپور افزود: مقوله گردشگر پذیری دراین استان در ایام تعطیلات نوروزی خلاصه شده است.
وی با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروزی بحران گردشگردی در استان وجود دارد و گردشگران زیادی وارد استان می شوند اظهارداشت: حضور آمار بالای گردشگر نوروزی در لرستان مانند پیک ترافیکی است که با همه امکانات موجود امکان پاسخگویی دقیق وجود ندارد.
مرادپور اضافه کرد: گردشگرپذیری فقط در یک ماه فروردین نباید خلاصه شود و ایجاد زیرساخت برای این بازه زمانی کوتاه غیر اقتصادی است.
وی گفت: زیرساخت های ایجاد شده پس از تعطیلات نوروزی بدون متولی رها می شوند و سرمایه گذاری های انجام شده مقرون به صرفه نیست.
مرادپور تاکید کرد که جاذبه های گردشگری لرستان و زیرساخت های ایجاد شده باید از طریق فراخوان به بخش خصوصی واگذار شود.
وی افزود: استان گردشگر پذیر باید دارای طرح و برنامه جامع گردشگری باشد و اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان سیاست گذار برنامه های گردشگری باشد.

**طرح مدونی برای طرح های گردشگری لرستان تهیه نشده است
معاون امور عمرانی استانداری لرستان گفت: لرستان در زمینه ایجاد زیرساخت ها و ارایه خدمات به گردشگران از دیگر استانها عقب تر است که ریشه این مشکلات را باید پیدا کرد.
وی اظهار داشت: صنعت گردشگری در لرستان جوان بوده و سابقه چندانی ندارد و از طرفی طرح قابل توجهی در راستای ایجاد زیرساخت ها در استان وجود ندارد.
مرادپور ادامه داد: گردشگران جاذبه لرستان را شناسایی و تبلیغ می کنند اما در سال بعدی این استان ظرفیت چندانی برای پذیرش و استقبال از گردشگر بیشتر ایجاد نکرده است.
وی تاکید کرد: هیچ طرح مکتوب و مدونی برای هیچکدام از جاذبه های گردشگری لرستان وجود ندارد و در صورت وجود طرح به دلیل اختلاف سلیقه مدیران بایگانی یا معدوم می شود.
معاون امور عمرانی استانداری لرستان همچنین گفت: تاکنون از حضور گردشگران برای استان درآمدزایی نشده است.

**10 میلیارد ریال اعتبار به طرح جامع گردشگری لرستان اختصاص یافت
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: 10 میلیارد ریال اعتبار در شورای توسعه و برنامه ریزی به طرح جامع گردشگری لرستان اختصاص یافته است.
وی افزود: سهم دستگاه های اجرایی لرستان در طرح گردشگری باید مشخص و تعریف شود.
به گفته وی در وضعیت هتلداری استان باید رقابت ایجاد کرده و ستاره های هتل های استان متناسب را با نحوه خدمات و استاندارهای موجود هماهنگ کرد.
مرادپور ادامه داد: قیمت ها باید بر اساس عرضه و تقاضا در هتلداری استان تغییر کند و باید تلاش کرد تعداد هتل های استان افزایش یابد.
وی اظهار داشت: هتل های استان باید دارای شاخص های متناسب با ستاره های موجود باشد در غیر اینصورت تعرفه و قیمت آنها کاهش خواهد یافت.

** تبلیغات گردشگری لرستان نیازمند اعتبار است
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز می گوید: تبلیغات در راستای توسعه گردشگری این استان نیازمند اعتبار می باشد که متاسفانه در سال جاری هیچگونه اعتباری به این حوزه اختصاص نیافته است.
سید امین قاسمی افزود: برنامه ها و فعالیت های تبلیغات گردشگری از شبکه های استان های همجوار و شبکه های سراسری ضروری بوده که تاکنون هیچ اعتباری به تبلیغات گردشگری استان اختصاص نیافته است.
وی اظهار داشت: اپلیکشین معرفی جاذبه های گردشگری و زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری از طریق پیامک برای ورود گردشگر در ایام تعطیلات نوروزی به استان طراحی می شود.
به گفته وی برای میزبانی از گردشگران علاقمند به گردشگری عشایری، زیر ساخت اقامتی موقت گردشگری عشایری با هماهنگی اداره کل امور عشایر در لرستان ایجاد می شود.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری عشایری در استان با توجه به وجود ظرفیت های موجود اظهار داشت: برگزاری دوره های محلی آموزشی برای جوامع عشایری، معرفی بنگاه های تورگردی برای هدایت و تبلیغ و توسعه به سمت گردشگری عشایری، تامین امنیت گردشگران در محیط های عشایری، تدوین و تهیه طرح احیا رسوم عشایری و حمایت از دست ساخت های عشایری از برنامه های توسعه و ترویج گردشگری عشایری در این استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: همچنین خانه های مسافر استان و کیفیت خدمات هتل های سطح استان در راستای ارایه خدمات هر چه بهتر به مسافران و گردشگران ساماندهی می شوند.

** طرح جامع گردشگری با نیازهای روز باید تهیه شود
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: مطالعات طرح گردشگری در سطح استان باید انجام شود زیرا که پیشرفت در صنعت گردشگری منوط به مطالعات طرح جامع است.
وی اظهار داشت: طرح جامع گردشگری لرستان 15سال پیش انجام شده است و این طرح باید به روز شود و مطالعات لازم انجام شود.
قاسمی افزود: برمبنای مطالعات طرح جامع گردشگری می توان اهداف کوتاه مدت و بلندمدت را تعریف و برنامه ریزی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: با هماهنگی استانداری اعتباری در اختیار این اداره کل برای انجام مطالعات طرح جامع گردشگری استان و شهرستان ها قرار می گیرد.
قاسمی بر ضرورت ارائه خدمات مطلوب در هتل های استان تاکید کرد و گفت: قیمت هتل ها بر اساس نحوه خدمات تعیین شده است و افزایش قیمت اتاق پنج درصد است.
وی ادامه داد: میانگین رزرو هتل های استان 70 درصد است و هتل های استان با مشکل مواجه نیستند.
قاسمی گفت: 300شاخص هتلداری وجود دارد که باید ستاره های هتل ها براساس این شاخص ها ارزیابی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: تاکنون اعتباری جهت طرح جامع گردشگری و مطالعات زیرساخت های جاذبه های گردشگری لرستان تخصیص نیافته است.
وی افزود: 2میلیارد و 250 میلیون ریال اعتبار طراحی زیرساخت های گردشگری از محل مطالعات پژوهشی اختصاص یافته است که امکان مطالعات اجرایی از این اعتبار وجود ندارد.

**موافقت برای ایجاد 6 مکان گردشگری در لرستان صادر شد
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: 6 فقره موافقت اولیه برای ایجاد تاسیسات و اماکن گردشگری در این استان صادر شده است.
قاسمی افزود: در جلسه کمیته فنی طرح‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری هفت طرح احداث و ایجاد مکان گردشگری در استان مورد بررسی قرار گرفت که با کلیات 6 طرح موافقت شد.
وی اظهار داشت: موافقت‌های اولیه صادرشده برای ایجاد چهار سفره‌خانه سنتی، یک رستوران و سوئیت‌های اقامتی داخل مجتمع بین‌راهی و یک هتل سه ستاره در شهرستان‌های بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و پلدختر می باشد.
قاسمی گفت: به‌منظور تسریع در روند بررسی طرح‌های ارجاع شده به این اداره کل، کمیته فنی طرح‌های سرمایه‌گذاری به‌ صورت هفتگی برگزار می شود.
وی بیان کرد: 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.

**تسهیلات طرح های گردشگری لرستان 300 درصد افزایش یافت
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان و سرمایه گذاران طرح های گردشگری 300 درصد افزایش یافت.
قاسمی افزود: در راستای فراهم سازی زیرساخت های گردشگری در استان از ابتدای سال 97 تاکنون 38 طرح و واحد گردشگری جهت دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.
وی اظهار داشت: از این تعداد طرحهای معرفی شده 26 طرح ، موفق به انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات شده که از این جهت استان یکی از استانهای پیشرو در کشور بوده است.
وی بیان کرد: مبلغ سرمایه گذاری پیش بینی و معرفی شده جهت دریافت به بانکهای عامل 350 میلیارد ریال بوده که از این مبلغ 140 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: این تسهیلات در اختیار متقاضیان و سرمایه گذاران گردشگری در حوزه های هتلداری، مهمانپذیر، مجتمع های گردشگری، سفره خانه های سنتی، اقامتگاههای بوم گردی و سایر موسسات وابسته به حوزه گردشگری اختصاص یافته است.
قاسمی افزود: پیش بینی می شود این طرح ها در بازده یک تا سه ساله به بهره برداری برسند.

**خانه های مسافری در لرستان راه اندازی می شود
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: برای ساماندهی اماکن اقامتی در ایام حضور مسافر در استان خانه های مسافری راه اندازی می شود.
قاسمی افزود: با پیگیری های صورت گرفته و با هدف ساماندهی اماکن اقامتی و فراهم سازی بستر سفر ارزان قیمت، استان لرستان هم به جمع استانهای دارای مجوز راه اندازی خانه های مسافری پیوست.
وی هدف از این طرح را ساماندهی خانه های مسافری در روزهای پر تردد مسافران در استان بیان کرد و اظهار داشت: در نخستین گام از راه اندازی این طرح با فراخوان عمومی، متقاضیان ایجاد این خانه ها شناسایی می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: در مرحله بعد با احراز شرایط متقاضیان، توسط این اداره کل نسبت به درجه بندی، نرخ گذاری و ثبت در سیستم برخط رزرواسیون در نظر گرفته شده اقدام خواهد شد.
وی ادامه داد: در مرحله نخست، این طرح در شهرهای خرم آباد، بروجرد و دورود اجرا می شود و پروانه بهره برداری صادر شده توسط اداره کل موقت بوده و صرفا برای ایام پیک مسافرت ها به استان خواهد بود.
قاسمی اظهار داشت: 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه اکنون یک هزار و 990 تخت در مراکز اقامتی لرستان وجود دارد افزود:22 هتل با ظرفیت یکهزار و 705 تخت و 10 مهمانپذیر با ظرفیت 290 تخت در سطح استان لرستان فعال هستند.
وی اضافه کرد: این استان دارای 15 سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است. لرستان مقصد گردشگری استان های گرمسیری است
/6060/7274

انتهای پیام /*


فرهنگي


میراث فرهنگی


گردشگری


لرستان