گردشگری و توریسم

اخزاره بافی میراث کهن روستای ‘علوه’ شهرستان کارون

به گزارش ایرنا این هنر دستی دهها خانوار را در روستا های شهرستان کارون به خود مشغول کرده و از طرفی هویت تاریخی و ملی ایرانی را تشکیل می دهد.
علویه حمیده صبح به قصد بریدن برگ درختان نخلستان بیدار می شود تا با طلوع خورشید به چند صد نفر نخل 20 ساله سلامی کند و چند ساعت را با بچه های خود گپی بزند و موهای بلند شده آنها را بچیند و از آنها گیسی دست بافت به عنوان هنری دستی به مردم عرضه کند.
این بانوی 56 ساله سال هاست که هنر ‘ اخزاره بافی ‘ را از نیاکان خود به ارث برده و کار هر روز خود را با آماده کردن برگ های چیده شده نخل شروع می کند.
پس از چیدن برگ درخت خرما هنری اخزاره بافی خود را به نمایش می گذارد تا بیننده را به حیرت در آورد.
وی هنر ‘اخزاره بافی’ را همانند ساخت سخت ترین و زیباترین صنایع فلزی عنوان کرد و گفت : کافیست خلاقیت و ذوق هنری داشته باشید تا از برگ درخت خرما انواع سبد، زنبیل، زیرانداز، بادبزن ، جارو ، جا قاشقی و پرده های حصیری ببافی تا از وابستگی به برخی لوازم صنعتی و شیمیایی بر حذر شوی.
علویه حمیده از روش ساخت حصیر های دست باف خود گفت و ادامه داد : برای ساخت هرکدام از این صنایع حصیری ابتدا برگ درخت خرما را به اندازه دلخواه جدا می کنیم و پس از قراردادن در آب منتظر تغییر رنگ آن از سبز به زرد می شویم.
وی گفت: پس از آن برگ آماده و نرمی تغییر حالت را بدست می آورد تا تبدیل به تارو پود یک محصول صنایع دستی شود.
وی همواره درخت خرما را موجودی زنده می داند و با او حرف می زند و می گوید: ساخت محصولات هنری از برگ درخت خرما همان حس شیرینی میوه خرما را دارد .
وی گفت: زمانی که با درهم تابیدن برگ های درخت نخل محصولی ساخته می شود لحظه شگفت انگیزی است که تمام خاطرات کودکی ام را در آن می بینم .
این بانوی هنرمند ادامه داد : کمتر درختی را می توان یافت که مانند نخل از همه ی اجزاء آن به شکل مفید استفاده کرد اما درخت خرما از میوه تا شاخ و برگ آن کاملا قابلیت کاربردی دارد.
وی گفت: بافت محصولات دست ساز با تغییر در تعداد تار یا پود و رنگ کردن برگ ها برای ایجاد نقوش تاثیر بسزایی دارد .
علویه حمیده حمایت اداره میراث فرهنگی و گردشگری را انگیزه ای برای ادامه و بقای این هنر بیان کرد و گفت : محصولات آماده شده را در بازارهای خزامی و کوت عبدالله برای عرضه منتقل می کنم ، اما اگر محل مشخصی باشد که بتوانم تضمینی این محصولات را ارائه بدهم دیگر هزینه راه و حمل بار را نمیدهم و در کاهش هزینه های اضافه صرفه جویی می کنم و پول بیشتری از فروش محصولات برایم باقی می ماند .
وی ادامه داد : بانوان روستا اکثرا هنر بافت حصیر را می دانند و از این راه محصولات مختلف صنایع دستی تولید و به فروش می رسانند تا مخارج خود و خانواده ای را تامین کنند.
علویه حمیده از مشکلات حصیربافی گفت و افزود : مشکلات زیادی بر سر راه ما قرار دارد که مهم ترین آن نفروختن محصولات بافته شده است که فقط در ایام خاص سال و یا نمایشگاه صنایع دستی می توانیم محصولات خود را به خوبی به فروش برسانیم و اگر در روستا نمایشگاه دائمی برقرار شود می توانیم خودمان محصول خود را به نمایش و فروش برسانیم .
امروز در عصر تکنولوژی و صنعت ماشینی ، وفاداری روستاییان به سنت ها از عوامل مهم تولید محصولات دست ساز و هنری است که با مواد اولیه سنتی تولید می شود ، این محصولات علاوه بر رفع مایحتاج شخصی تولید کنندگان به بازار عرضه می شود تا معرف سنت و فرهنگ یکی از اقوام بزرگ ایرانی باشد .

** ساماندهی و شناسایی بافندگان شهرستان کارون
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کارون مسیر احیا و رونق صنایع دستی شهرستان کارون را در شناسایی بافندگان روستاها بیان کرد و گفت : هنر ‘اخزاره بافی’ یکی از هنرهای صنایع دستی شهرستان کارون و شهر کوت عبدالله است که در این شهرستان رو به فراموشی و کم رونق شده است و باید برای احیا و شناساندن آن تلاش کنیم.
حسن ناصر صنایع وابسته به خرما، حصیر بافی، جاجیم بافی و سوزن دوزی را از دیگر صنایع‌دستی این شهرستان برشمرد و گفت: شهرستان کارون ظرفیت بالایی در زمینه صنایع دستی دارد که می تواند در رونق تولید و اشتغال تاثیر بسزایی داشته باشد و باید برای اطلاع رسانی، آموزش و معرفی آنها بپردازیم.
ناصر افزود : روستاهای حاشیه شهرستان کارون به دلیل دارا بودن باغات و نخیلات فراوان از ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی بالایی برخوردار است از این رو روستای ‘ علوه ‘ به دلیل داشتن تعداد بالای بانوان حصیر باف وسایر هنرهای دست باف به عنوان قطب صنایع دستی و گردشگری شهرستان کارون معرفی شده است .
وی ادامه داد : دراین شهرستان 60 نفر بانوی بافنده شناسایی شده که 10 نفر از این افراد به درجه استادی رسیده که کار آموزش بافندگی را به صورت رایگان برای داوطلبان انجام می دهند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کارون با بیان اینکه محصولات تولید شده باید در نمایشگاه دائمی در روستای ‘ علوه ‘ به فروش برسند گفت : محصولات روستاییان شامل توربافی ، چرم دوزی ، تولید کفش دست دوز ،حصیر ، کلاه ، زنبیل و فرش حصیری به نام ‘ بل ‘ و محصولات خوراکی شامل کلوچه مظفریه ، دوغ علوه و چای قرمز دراین نمایشگاه عرضه می شود .
ناصر افزود : به بانوان بافنده در روستا های شهرستان کارون کارت صنعتگری داده می شود تا پس از گذراندن دوره های آموزشی ، پروانه کسب و کار و وام های خود اشتغالی داده شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کارون از برگزاری 10نمایشگاه صنایع دستی تا پایان سال جاری در استان خبر داد و گفت : در این نمایشگاه ها غرفه ای را با عنوان صنایع دستی روستاییان شهرستان کارون محیا کرده تا انواع محصولات این شهرستان معرفی و به نمایش گذاشته شود .
تمدن چند هزار ساله ایران، میراث های ماندگار بسیاری برای ما به یادگار گذاشته که مجموعه این میراث جلوه های متنوع و متعددی دارد که هر یک از آنها به نوعی تاریخ و تمدن باستانی سرزمین ایران کهن را بازگو می کند .
به گزارش ایرنا شهرستان کارون در جنوب مرکز استان خوزستان به مرکزیت کوت عبدالله شامل دهستانهای کوت عبدالله، استیشن، خزامی، درویشیه(چمران)، شریعتی‌یک، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد است.
7165/6064

انتهای پیام /*


فرهنگي


اخزاره بافي


حصير بافي


ميراث فرهنگي


صنايع دستي و گردشگري