اماکن دیدنی ایران

راه اندازی اپلیکیشن ارائه خدمات یکپارچه گردشگری تا یک ماه آینده

پدرام یعقوبی معاون توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه ایرانگردی از راه اندازی اپلیکیشن خدمات یکپارچه گردشگری تا یک ماه آینده خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: گردشگری که در ابتدا با معنای مسافرت تفریحی تعریف شده بود، در سال‌های اخیر مصداق هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. در اصل در جامعه امروز گردشگری سازمان‌یافته یک صنعت بسیار مهم در سطح بین‌الملل به حساب می‌آید. در اینجا باید گفت گردشگری در کشور ما از قرن نهم تا قرن چهاردهم میلادی به مثابه سفر مردم به کشور‌های خاور میانه و خاور دور بوده است و در این دوران خبری از رفت و آمد گردشگران اروپایی و مردمان غربی نیست؛ گویا آنها هیچ گونه علاقه‌ای به گردشگری نداشته‌اند.

امروزه به نظر می‌رسد که گردشگری در سطح جهان رونق خوبی پیدا کرده اما در این میان سهم ایران از گردشگران داخلی و خارجی در شأن کشورمان نیست یعنی به زعم برخی از کارشناسان ضعف مسئولان کشور در معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری کشورمان باعث شده است که این کشور تاریخی که از جاذبه‌های گردشگری غنی است آنچنان که باید و شاید در جذب گردشگر موفق نباشد و این امر فقط مختص به گردشگران خارجی نیست یعنی در اکثر مواقع مشاهده می‌شود که حتی مردم خودمان هم به اندازه کافی با جاذبه‌های گردشگری کشورشان آشنا نشده‌اند که این موضوع زمینه سوءاستفاده برخی از سودجویان برای جایگزین کردن کشور‌های خارجی برای ایران را فراهم کرده و بیش از پیش موجب کاهش علاقه گردشگران داخلی و خارجی به ایرانگردی شده است.

اما باید بررسی کرد که ضعف‌های کشور در خصوص ایرانگردی چیست و چه اقدامی برای جلوگیری از فعالیت‌های سودجویان انجام شده و در دستور کار قرار گرفته است؟

پدرام یعقوبی معاون توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت:کاهش ضعف‌ها و ارتقای کیفیت و خدمات گردشگران داخلی در حوزه وظایف ش به خبرنگار حوزه میراث و  گفت:کاهش ضعف‌ها و ارتقای کیفیت و خدمات گردشگران داخلی در حوزه وظایف شرکت تخصصی ایرانگردی و جهانگردی تعریف شده است و ما نیز قطعا می‌گوییم که کشور ما در خصوص ایرانگردی ضعف‌هایی دارد و با یک سیستم داینامیک تلاش می‌کنیم که با تکیه بر تکنولوژی‌های روز، خدمات گردشگری را بهتر و بیشتر از گذشته به گردشگران ارائه کنیم البته سودجو‌ها همیشه بودند و هستند ولی ما تا جایی که بشود در چارچوب وظایف و سیاست‌هایی که سازمان میراث فرهنگی برایمان تعریف کرده است با سودجویان مبارزه می‌کنیم و در حقیقت تا جایی که می‌شود حوزه‌های عملکردیشان را محدودتر می‌کنیم البته به نظر من افرادی که به خارجی یا داخلی سفر می‌ کنند، متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه سفر‌های خارجی لازم است و ما باید کشور‌های دیگر را ببینیم و سعی کنیم خودمان را مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا پیش ببریم،گفت: ما در چارچوب وظایفمان با حضور در نمایشگاه‌های مختلف سعی داشتیم که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری ایران را معرفی کنیم و ارزآوری برای کشور را رقم بزنیم.

یعقوبی افزود:امروزه کشورمان در حوزه ایرانگردی با کمبود بحث خدمات و دسترسی آزاد گردشگران به سیستم‌های خدمات مواجه است و شرکت تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در راستای برطرف کردن این ضعف روی نرم‌افزار‌ها کار می‌کند تا خدمات گردشگری را به صورت یکپارچه در قالب اپلیکیشن و سامانه در اختیار گردشگران قرار بدهد تا گردشگران بتوانند با دسترسی آزاد به خدمات گردشگری، مراکز دیدنی مورد نظرشان را انتخاب کنند و پول‌های گزافی را برای بحث اقامتی، بحث بازدید شهری و. ….پرداخت نکنند.

اجرایی شدن سامانه یکپارچه بلیت‌های الکترونیک موزه‌ها و کاخ موزه‌های کشور در ۵۷ نقطه کشور

معاون توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اظهار کرد:ما در خصوص ارائه خدمات یکپارچه گردشگری در قالب اپلیکیشن و سامانه کار‌های خوبی را شروع کرده و انجام دادیم و چند سامانه را نیز طراحی کردیم که فکر می‌کنم انشاءالله تا یک ماه دیگر از آن‌ها رونمایی کنیم. یکی از این سامانه‌ها با نام مسافریار شناخته می‌شود که هم‌اکنون در استان اصفهان راه‌اندازی شده است،سامانه دیگر مختص به بلیت‌های الکترونیک موزه‌ها و کاخ موزه‌های کشور است که انشاءالله تا پایان سال در ۵۷ نقطه کشور اجرا می‌شود. بحث خانه‌های مسافر، ساماندهی آن‌ها و مدیریت یکپارچه آن‌ها نیز در سامانه دیگری پیگیری می‌شود البته این سامانه هم‌اکنون به صورت پایلوت در ۸ یا ۹ استان اجرایی شده است و انشاءالله تا پایان سال در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

اویس کیانی رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور نیز در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ضعف جامعه در زمینه ایرانگردی و استفاده سودجویان برای جایگزین های خارجی را چنین تشریح کرد:در حال حاضر با توجه به کم شدن سفرهای خارجی می‌توان امیدوار بود که حجمی از تقاضای سفر به انواع بازار سفر داخلی منتقل شود.

وی افزود:در این وضعیت می توان با تدابیری این حجم تقاضا را مخاطب سنجی کرده و با ارائه خدمات مبتنی بر اصول گردشگری تبدیل به مسافر وفادار داخلی کرد و ایران را به شکل قاعده مند و صحیح به ایرانیان شناساند.این مسأله باید در ابعاد محیط زیست و منابع طبیعی، شناسایی پتانسیل های بالقوه و سفرهای نو با مدیریت کلان و سیستماتیک بخش خصوصی، حرفه ای شود.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور گفت:وقتی بازار متقاضی با کیفیت تری نسبت به گذشته کسب کند باید مراتب سطح کیفیت ارائه خدمات نیز به همان نسبت بهتر شود و همه عناصر در یک پکیج سفر با استاندارد یکسان سازی شود و به فروش برسد. در صورتی که این مسأله مدیریت نشود شاهد بروز بحران در ابعاد مختلف جذب گردشگر برای حوزه ایرانگردی خواهیم بود که قطعا در کوتاه مدت و میان مدت به صنعت گردشگری داخلی لطمه می‌زند.