گردشگری و توریسم

امحای اسناد ملی بدون هماهنگی ممنوع است

معصومه رفیع پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان اسناد ملی حافظ و پاسدار اسناد و هویت ملی و فرهنگی است و جمع آوری این اسناد از اشخاص حقیقی و حقوقی را بعهده دارد.
وی با اشاره به نگهداری اسناد با ارزش توسط افراد تاکید کرد: اشخاص اسنادی را که در اختیار دارند به این مرکز انتقال داده تا بر اساس استانداردهای جهانی و به نام خودشان نگهداری شوند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه جنوب شرق کشور اظهار داشت: اسناد آسیب دیده نیز با انتقال به تهران مرمت می شوند و همچنین کسانی که تمایل به فروش داشته باشند توسط کارشناسان ارزش گذاری می شود.
وی تصریح کرد: اسناد ملی گنجینه تاریخی است که برای تمام اعصار باید حفظ شود و مسئولان باید ارزش گذاری و نگهداری اسناد زیر مجموعه خود را در اولویت قرار دهند.
رفیع پور تاکید کرد: با توجه به اینکه اسناد پس از ضدعفونی در شرایط خاص دمایی، نور و رطوبت نگهداری می شوند، در حال حاضر مرکز اسناد و کتابخانه جنوب شرق کشور از نظر فضای آرشیو در تنگنا قرار دارد.
وی ادامه داد: مسئولان محلی بویژه بخشداران و دهیاران با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین مردم محلی می توانند نقش موثری در اهدای اسناد از طرف مردم به این مرکز داشته باشند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه جنوب شرق کشور با بیان اینکه وجود اسناد در تصمیم گیری ها کمک ارزشمندی می کند افزود: یکی از حوزه هایی که اسناد نقش موثری دارند مشکلات مربوط به آب است که بهره گیری از اسناد تاریخی باعث سهولت امور می شود.
وی گفت: طی مصاحبه با پیشکسوتان و کارشناسان در رشته های مختلف و بر اساس استانداردهای جهانی، آرشیو اسناد شفاهی در مرکز اسناد جنوب شرق در دست تهیه است.
رفیع پور افزود: در قالب همین مصاحبه ها، طی تفاهمنامه با دادگستری کل استان کرمان تاریخ عدلیه کرمان توسط پژوهشگران بخش تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان در حال گردآوری است.
وی تصریح کرد: محققان و مراجعان به مرکز اسناد می توانند اسناد موجود در نقاط دیگر را نیز مشاهده و در صورت تمایل کپی از یک نسخه آن را دریافت کنند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه جنوب شرق کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه بحث اسناد کاغذی کمرنگ شده است، دیجیتالی کردن اسناد بر اساس موضوع توسط کارشناسان مرکز اسناد آموزش داده می شود.
مرکز اسناد و کتابخانه جنوب شرق کشور وظیفه آرشیو و نگهداری اسناد استان های کرمان و هرمزگان را بعهده دارد.
این مرکز در خیابان ابن سینا و مجاور کتابخانه ملی کرمان قرار دارد.
7437/ 5054

انتهای پیام /*


فرهنگي


اسناد ملي


كرمان


ممنوع