گردشگری و توریسم

مرمت و بازسازی خانه شیخ محمد خیابانی در خامنه پایان یافت

به گزارش جمعه ایرنا، طرح مرمت و بازسازی خانه خیابانی در شهر خامنه شهرستان شبستر پس از تملک این بنا در سال 92 و ثبت آن در سال 95 با شماره 31393 در فهرست آثار ملی کشور، در سال 96 آغاز و امسال به پایان رسید.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی در آیین افتتاح این طرح با اشاره به اقدام های انجام شده از سوی شهرداری و شورای اسلامی خامنه برای آبادانی و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری این شهر گفت: مردم این شهر نیز وظیفه دارند برای معرفی ظرفیت های گردشگری از جمله آثار تاریخی و ملی فراوان آن تلاش کنند.
مرتضی علیخانی افزود: بستر لازم برای رونق صنعت بوم گردی در این شهر آماده است، زیرا خامنه ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در سطح منطقه و حتی در سطح آذربایجان‌ شرقی را دارد.
شهردار خامنه نیز در این آیین گفت: حرکت پرشتاب در مسیر توسعه و پیشرفت این شهر با بهره گیری از حداکثر توان تداوم می یابد.
حمید نیکورای افزود: با وجود افزایش هزینه ها، رکود اقتصادی و مشکلات مالی عدیده شهرداری، حرکت به سوی توسعه و پیشرفت خامنه هیچگاه متوقف نشده و شهرداری با بهره‌گیری از تمامی امکانات و توانایی‌های خود همچنان درصدد اجرای طرح های جدید است.
وی با اشاره به طرح مرمت و بازسازی خانه شیخ محمد خیابانی، یادآوری کرد: این طرح با اعتبار بیش از 2 میلیارد و 100 میلیون ریال اجرا شده است.
نیکورای، هدف از اجرای طرح مرمت و بازسازی خانه تاریخی شیخ محمد خیابانی را حفظ و احیای بناهای تاریخی، توجه ویژه به پتانسیل های گردشگری و بهبود و اصلاح بافت‌های ناکارآمد شهری اعلام کرد و ادامه داد: این اقدام راهکاری مناسب برای دستیابی به منابع درآمدی پایدار و گامی بلند در مسیر رشد و توسعه شهری و شناساندن قدمت و اصالت خامنه است.
وی گفت: طرح زمین چمن مصنوعی فوتبال نیز با مشارکت علی اکبر مقیمی آذری، خیر نیک اندیش، توسط شهرداری خامنه بعد از کلنگ زنی آن در مرداد سال جاری با اعتبار بیش از سه میلیارد ریال در محل مسیر حسینی جنب ساختمان کشتارگاه سابق این شهرداری اجرا شده است.
نیکورای با اشاره به رونمایی از تمبر درختان چنار یک هزار و 700 ساله خامنه افزود: درختان کهنسال چنار این شهر به عنوان یکصدو بیست و چهارمین اثر طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی جزو مناطق هدف گردشگری این منطقه به شمار می‌روند و سهم بسزایی در شناساندن تاریخ و تمدن شهر خامنه دارند.
وی یادآوری کرد: در همین راستا و به منظور ارج نهادن به این اثر ملی ارزشمند تمبر این درختان با همکاری اداره کل پست استان ثبت، تهیه و چاپ شد.
شهر خامنه با حدود 4 هزار نفر جمعیت در فاصله پنج کیلومتری شبستر و 72 کیلومتری شمالغرب تبریز در بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع است.
8023/518

انتهای پیام /*


فرهنگي


عمراني


مرمت و بازسازي


خانه شيخ محمد خياباني