گردشگری و توریسم

تپه باستانی نوشیجان در برنامه گردشگری همدان گنجانده شود

به گزارش روز جمعه ایرنا، سید سعید شاهرخی در بازدید سرزده از ارگ باستانی نوشیجان، اظهار داشت: گردشگری یکی از اولویت های مهم برای توسعه استان است و باید به این مقوله توجه ویژه کرد.
وی افزود: آثار و بناهای تاریخی و گردشگری در کنار جاذبه های طبیعی همدان بهترین ظرفیت برای توسعه راهبردی و متوازن استان هستند.
استاندار همدان در این بازدید در جریان آخرین اقدامات انجام شده برای حفاظت از این اثر تاریخی و فرهنگی ارزشمند استان همدان قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، تپه نوشیجان یکی از بزرگترین آثار تاریخی ملایر است که در ۱۵ کیلومتری شمال غرب ملایر و روبروی روستا شوشاب قرار دارد.
ابعاد تقریبی این قلعه‌ باستانی 80 در 30 متر و بلندی اش حدود 27 متر است.
حفاری علمی این بنای باستانی در سال 1341 به سرپرستی «استروباخ» آغاز و در نتیجه این حفاری ها سه طبقه فرهنگی که علامت آن در سه قسمت توسط کارشناسان شناسایی شده است، شناخته شد.
از این سه طبقه، طبقه ای مربوط به استقرار مادها بوده است که با توجه به آثار تاریخی و معماری و دیگر یافته های باستانی، روشن می شود مادها از نیمه قرن هشتم تا نیمه قرن ششم قبل از میلاد در این طبقه استقرار داشته اند.
بقیه آثاری که از طبقه اول تپه نوشیجان به دست آمده در برگیرنده معماری مادها است و شامل 9 بنای قدیمی جبهه غربی تپه که نخستین آتشکده است، تالار ستون دار آپادانا، تالار مرکزی که دومین نیایشگاه است و اتاق ها، انبارها تونل ها و حصار دژ نوشیجان است.
ارگ نوشیجان مهمترین نیایشگاه مادها بوده و عناصر این مجموعه به عنوان نخستین الگوهای معماری ایرانی در فلات قاره ایران از منحصر به فردترین و ارزشمندترین آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود.
این بنای عظیم و تاریخی هفت هزار سال قدمت دارد و طبق اسناد موجود در میراث فرهنگی ملایر، روی تپه واقع شدن این بنا حاکی از آن است که در حدود چهار هزار سال پیش این منطقه زیر آب قرار داشته و تنها این قلعه از آب بیرون بوده است.
این قلعه در سه طبقه بنا شده که یک طبقه از آن در اثر باد و باران و عوامل جوی از بین رفته است، یک طبقه آن حفاری شده که قسمت های بالا در آن مشاهده و ثبت شده و قسمت سوم قلعه همچنان در زیر خاک مدفون است.
7528/2090

انتهای پیام /*


فرهنگي


استاندار همدان


بازديد


ارگ باستاني نوشيجان