گردشگری و توریسم

پل های تاریخی قشلاق و شیخ سنندج امسال مرمت می شوند

سید محسن علوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرایط پل شیخ وخیم است اما پل قشلاق نیاز به مرمت های سطحی دارد.
وی افزود: پل شیخ در روستای قلیچیان در نزدیکی سنندج قرار دارد که به دلیل اینکه شرکت آب منطقه ای بستر رودخانه را لایه روبی نمی کند، رشد گیاهان موجب سد عبور آب و تجمع آن در اطراف پل شده است.
علوی تاکید کرد: تجمع آب در زیر پل بر شدت تخریب آن افزوده و اولین گام حل مشکل تجمع آب در زیر پل است که پس از آن می توان برای مرمت آن اقدام کرد.
وی یادآور شد: به دلیل اینکه اماکن دیگری در شرایط اضطرار قرار داشتند پل قشلاق در اولویت مرمت های سال 96 قرار نگرفته بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان اضافه کرد: پل قشلاق در سال 77 به صورت کامل مرمت و حتی نورافشانی شد اما به 2 هفته نرسیده لامپ ها و سیم کشی های آن به سرقت رفت.
وی در رابطه با تبدیل شدن خانه صیدی هورامی به انبار کاه نیز گفت: این خانه ثبت نشده است و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمی تواند مستقیما ممانعتی به عمل آورد.
علوی اظهار داشت: خانه این شاعر بزرگ کردستانی از نظر مرمت مشکل خاصی ندارد اما با جمع آوری کمک هایی توانستیم قبر مناسبی برای این شاعر ایجاد کنیم.
پل تاریخی قشلاق در سال 1046 هجری قمری در شرق سنندج، بر روی رودخانه قشلاق ساخته شده است و از آثار دوره‌های صفویه و زندیه به‌شمار می‌رود، این پل در سال‌های بعد، به‌ویژه در دوره قاجاریه مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.
پل شیخ در 2 کیلومتری شمال شهر سنندج و در مسیر ارتباطی سنندج به بیجار و زنجان و در مسیر جاده آسفالته روستای باباریز و قلیچیان بر روی رودخانه قشلاق احداث شده است.
پل‌ شیخ نیز از بناهای منسوب به دوران زندیه است که به سبک دوران صفوی توسط خسرو خان اول، در حدود 235 سال قبل ساخته شده است.
6108/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


پل تاريخي


مرمت و بازسازي