گردشگری و توریسم

فصل ششم کاوش در محوطه تاریخی فیض آباد نوش آباد پایان یافت

به گزارش ایرنا، رضا نوری شادمهانی روز چهارشنبه به خبرنگاران بیان کرد: بخشی از یک ساختمان حاکم نشین در قسمت ترانشه شمالی در جریان کاوش ها حفاری شد و در ترانشه جنوبی ارگ، بخش دیگری از شهر به دست آمد.
وی افزود: مهمترین اثر کشف شده این فصل از کاوش ها ابریق سفالی به شکل خروس است که احتمال می رود متعلق به دوره سلجوقی باشد و با ابریق سفالی موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان برابری می کند.
عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان عنوان کرد: پس از پنج سال ممارست در عمق چهار متری از سطح زمین اشیای سفالین و برنزی سالمی نیز به دست آمده که همه اسناد و یافته ها، قرار است اسفند ماه امسال در نمایشگاهی برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شود.
وی اضافه کرد: محوطه تاریخی فیض آباد از سال 91 برای حفاری آموزشی مناسب تشخیص داده شد و پس از دریافت مجوز پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور سالانه به مدت یک فصل (یک ماه) مورد کاوش قرار می گیرد.
نوری یادآور شد: استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در پنج فصل گذشته از کاوش ها، بقایایی از شهری متعلق به دوره ایلخانی در محوطه تاریخی فیض آباد به دست آوردند که به 700 سال پیش بازمی گردد و تنها شهر باقی مانده از آن دوره است که دارای ارگ حکومتی می باشد.
محوطه تاریخی فیض آباد در شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در سال 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آران و بیدگل در فاصله 215 کیلومتری شمال اصفهان، 500 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد که 132 مورد در فهرست اثرهای ملی ثبت شدند.
6136/8123

انتهای پیام /*


فرهنگي


باستان شناسي


محوطه فيض آباد


نوش آباد