گردشگری و توریسم

طبیعت‌ درمانی با پاییز در غرب گیلان

به اعتقاد روانشناسان؛ رابطه طبیعت گردی با روانشناسی بحثی است که امروزه می‌توان تحت عنوان اکو درمانی (طبیعت درمانی) از آن یاد کرد؛ اکو درمانی یا به اصلاح دیگر سبز درمانی بازگشت به دامان طبیعت و بهره گیری از فواید بی‌شمار آن است که امروز بخش عظیمی از گردشگران در سفر به گیلان آن را پی می جویند.
‘شمال’ آنچنان در ذهن گردشگری مردمان این سرزمین گره خورده که نفوذش در ادبیات و هنر سینمای ایران نفوذ کرده و رضوانشهر و روستاهایش انتخاب بسیاری از کارگردانان همچون مجید مجیدی بوده است. نیما رجبی یکی از عکاسان که برای نگارش پاییز بر جنگل از نگاه دوربین به این شهرستان در 70 کیلومتری غرب گیلان سفر کرده و طبیعت رضوانشهر در پاییز را برای عکاسی بسیار بکر و ناب توصیف می کند.
وی که به همراه گروهی از عکاسان عازم راه های جنگلی رضوانشهر شده، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: انسان موجودی مستقل از طبیعت نیست؛ بلکه جزئی جدا نشدنی از آن است و برای رشد و پرورش به طبیعت نیاز دارد؛ اما هجوم مدرنیسم هر روز انسان را از بهره گیری از طبیعت دورتر می‌کند و گاه تخریب طبیعت ثمره اهتمام بیش از حد به مدرنیسم می شود.
وی ادامه می دهد: عکاسی از طبیعت علاوه بر ثبت زیبایی های طبیعت برایم آرامش است و پس از بازگشت از سوژه طبیعت نگاری، مدت ها حالمان خوش است.
پاییز با رنگهایش بر 60 هزار هکتار جاده های جنگلی رضوانشهر با 120 روستا مستولی شده و تلاقی 30 کیلومتر طول خط ساحلی دریا با جنگل علاوه بر گردشگران بازمانده از تابستان، مقصد گردشگرانی شده است که پاییز و رنگ هایش انتخاب سفر های سالانه آنان است.
علیرضا سلمانی روانشناس معتقد است: شهرنشینی، خانه ها را کوچکتر کرده و انسان ها پس از روی آوردن به آپارتمان نشینی از طبیعت باغ و باغچه دورافتاده اند.
وی اظهار داشت: طبیعت درمانی در روزگار دریغ خانه ها از طبیعت، می تواند راهی مناسب برای بازگرداندن نشاط و سلامت باشد؛ نخستین مزیت اکو درمانی یا بازگشت به طبیعت تقویت سیستم ایمنی بدن و دوری از اضطراب و افسردگی است و گیلان بواسطه اقلیم طبیعی جنگل و دریا ، مقصد مطلوبی برای اکو درمانی محسوب می شود.
آبشار ویسادار، جاده زیبای پونل به خلخال، مراتع سرسبز زندانه، ارده، جهانگیریه، دشت و دامن و مناطق ساحلی هستند که همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هستند. جاده جنگلی پونل به منطقه امامزاده صالح، با چشم اندازهای شگفت انگیز و زیبا در پاییز طبیعتی بیش از پیش دیدنی به خود گرفته و در مسیر روستاهای بکر، آغوش خود را به روی گردشگران گشوده است.
منصور هادی پور رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رضوانشهر گفت: این شهرستان در زمینه اقامت مسافر، تا قبل از سال 94 بین 16 شهرستان گیلان دارای رتبه 13 بود اما با راه اندازی واحدهای اقامتی جدید در این منطقه، هم اکنون به رتبه دهم ارتقا یافته است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 300 خانه مسافر به‌علاوه پنج هتل و چهار مجتمع اقامتی واحدهای اقامتی این شهرستان را تشکیل می دهند.
وی اظهار داشت: جاده های جنگلی واقع در محور پونل به خلخال، پونل به ماسال، رضوانشهر به امام زاده صالح و اورما ملال، جاده پره به تالش و روستای زیبای کلاب، جاده ساحلی شفارود به سمت نوکنده و پارک جنگلی دکتر درستکار در منطقه حوریان دیناچال از جمله زیبایی های رضوانشهر هستند.
به گفته هادی پور ، رضوانشهر با غنای تاریخی دارای بناهای میراث فرهنگی بسیاری همچون مسجد قدیمی عبدالهی واقع در منطقه اسپیه مزگت پره سر، پل خشتی پونل روی رودخانه شفارود، بنای تاریخی روستای ییلاقی رینه در ارتفاعات رضوانشهر واقع در محور پونل به خلخال و کاخ ها و عمارت های باقیمانده از سلاطین است.
هادی پور افزود: وجود دریاچه های زیبا و آب بندان های کشاورزی در دل جنگل واقع در روستای کلاب پره سر و منطقه سکام پونل، از دیگر جلوه های زیبا در این مناطق هستند که بسیار دیدنی هستند.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت، 120 روستا و 810 کیلومتر مربع وسعت جغرافیایی با حدود 60 هزار هکتار جنگل و 15 هزار هکتار مرتع و 30 کیلومتر طول خط ساحلی دریا، در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
شغل مردمان میهمان نواز این خطه کشاورزی برنج، دامداری و دامپروری، صید و صیادی، زنبورداری، باغداری و گندم کاری است؛ تنوع زبانی و قومی در این منطقه نیز دارای اهمیت است و مردمان این شهرستان به زبان های تالشی، گیلکی و آذری تکلم می کنند.
جاذبه های طبیعی رضوانشهر و پره سر در غرب گیلان، بستری ارزشمند و مناسب برای توسعه صنعت گردشگری در حوزه طبیعت گردی و طبیعت درمانی است.
7293/2007/1881

انتهای پیام /*


فرهنگی


طبیعت‌درمانی


گردشگری


گیلان