گردشگری و توریسم

مونسان از مسجد مطلب‌خان و بازار تاریخی خوی بازدید کرد

به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان روز دوشنبه در این برنامه از بخش های مختلف بازار تاریخی خوی و مسجد مطلب خان بازدید کرد.
مسجد مطلب خان در خوی معروف به مسجد «روباز»، بنای تاریخی بازمانده از نیاکان این مرز و بوم و دوران کهن است.
بنای اولیه این مسجد مربوط به دوره ایلخانی است، اما در دوره قاجاریه توسط شخصی به نام مطلب خان به سال 1255 هجری قمری تجدید بنا شده است.
این بنا از داخل به شکل هشت ضلعی است و ایوان هائی در داخل این اضلاع ساخته شده است.
این مسجد 2 طبقه است و به وسیله راهروهایی در چهار گوشه به صورت پله، پله به طبقه دوم راه دارد، ارتفاع آن 15 متر و فاقد سقف است.
این بنا در نوع خود در مقایسه با بناهای دیگر در سطح کشور بی نظیر است.
بازار سرپوشیده خوی نیز از زیباترین و هندسی ترین بازارهای کشور محسوب می شود که با داشتن کاروانسراها و چهار سوق های متعدد، یادآور روزهای پر رونق اقتصادی بازار به هنگام عبور جاده ابریشم (ایپک یولی) از این شهر بوده است.
بازار قدیمی خوی بازمانده از بازار گسترده ای بوده که هم اکنون در ضلع شرقی مرکز شهر در بین خیابانهای طالقانی، انقلاب، شیخ مهدی و کوچه های قدیمی و دباغخانه و قاپان محصور است.
این مجموعه بسیار ارزشمند اقتصادی و تجاری یکی از شاهکارهای کم نظیر معماری ایرانی – اسلامی است، به طوری که بسیاری از مورخان معتقدند بازار تاریخی خوی بعد از بازار شهرهای تبریز، شیراز و کرمان از زیباترین بازارهای ایران است.
بازار خوی از چند راسته سرپوشیده، سراها و چهار سوق های زرگری، مسگری، خرازی، سراجی، فرش تشکیل یافته که هر کدام از آنها مربوط به شغل معینی است.
اتصال منظم بخشهای مختلف این بازار به یکدیگر تناسب و هماهنگی در شکل گیری راسته ها و چهار سوق ها و گنبدهای آجری با روزنه آفتابگیر از مهمترین ویژگیهای معماری این مجموعه تاریخی است.
در ساخت این بنای تاریخی از آجر، ملات گچ و آهک و خاک استفاده شده، اما در برخی از قسمت های آن به ویژه در چهارسوق ها نمای سنگی نیز به چشم می خورد.
در سنگ نوشته ای که در سال 1362 هجری شمسی از این مجموعه کشف و در موزه خوی نگهداری می شود، قدمت این بنای تاریخی به دوره صفویه می رسد و بشماره 128 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
بزرگترین کاروانسرای بازارهای قدیمی ایران در بازار قدیمی خوی به نام کاروانسرای خان و میرزاهاشم است که دو بنای به یادگار مانده از عصر کهن بازار خوی است و با حجره های متعدد و دروازه های مشبک همچنان رونق دارد.
به گزارش ایرنا دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران امروز /دوشنبه/ به اتفاق اعضای هیات دولت وارد آذربایجان غربی شده است.
در این سفر قرار است طرح هایی به ارزش 10 هزار میلیارد ریال به بهره برداری برسد.
8137/518

انتهای پیام /*


فرهنگي


سفر رييس جمهوري


آذربايجان غربي


بازديد از مسجد و بازار تاريخي خوي