گردشگری و توریسم

خانه ساری اصلانی کنگاور مرمت شد

روابط عمومی میراث فرهنگی روز دوشنبه به نقل از فاطمه خدادادی اعلام کرد: در این مرحله، تمامی طاقچه ها و سردرها مرمت، سبک سازی، مقاوم سازی و برداشت بافت فرسوده، مهار پیشرفت آسیب فیزیکی بنا، ساماندهی بخشی از فضاهای این خانه و طراحی نقشه کلیه اتاقها انجام شد.
وی اظهار داشت: برای عملیات مرمت، 90 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و کمیته برنامه ریزی شهرستان کنگاور تخصیص داده شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی کنگاور گفت: خانه ساری اصلان در محله قدیمی در عمارت این شهر واقع شده و تاریخ احداث آن به اواخر دوره قاجاریه بر می گردد.
وی ادامه داد: این خانه که تنها بازمانده خانه های قدیمی کنگاور است بر محور شمالی – جنوبی استقرار یافته و در سال های گذشته به واسطه دیوار حائلی به 2 بخش مجزا تفکیک شده است.
خدادادی افزود: بیشتر مصالح این خانه چون دیگر بناهای بومی کنگاور خشت و آجر بوده و سقف ها با تیر و تخته و کاه گل پوشش یافته اند، سازه دیوارها از جنس خشت و پوسته بیرونی (البته در نمای داخلی) از آجر با طرحهای تزئینی است.
شهرستان کنگاور با قدمتی چند هزار ساله بر سر راه قدیمی ابریشم قرار گرفته و 116 اثر تاریخی و طبیعی این شهرستان به ثبت ملی رسیده است.
8066/7447

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی کنگاور


فاطمه خدادادی


مرمت خانه ساری اصلانی