اماکن دیدنی ایران

طرح جامع گردشگری کشور در آستانه فاز اجرایی/اقوام ایرانی در نگارستان ایران گرد هم می‌آیند

نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌زمین که از 29 آبان تا 7 آذر در گرگان و گنبد کاووس برگزار می‌شود، صبح دیروز برگزار شد.

اسماعیل ناصری:

به گزارش «توریسم»، در این نشست، ابتدا ولی تیموری معاون گردشگری کشور آمارهایی از گردشگران داخلی، ورودی و خروجی کشور ارائه کرد و سپس ابراهیم کریمی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان درخصوص مراحل برگزاری این جشنواره و ادوار گذشته آن، به ارائه گزارش پرداخت. بعد از آن نوبت به پرسش‌های اهالی رسانه رسید.
■ دستاوردهای اصلی اجلاس همدان برای کشور
معاون گردشگری کشور در بخشی از این نشست به پرسش «توریسم» درباره طرح جامع گردشگری پاسخ گفت.
نظرگاه تیموری را در مورد طرح جامع جویا شدم، با طرح این موضوع که مدت‌هاست چه از سوی مسئولان، چه از جانب دست‌اندرکاران تشکل‌ها و چه صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه گردشگری می‌شنویم که برای دستیابی صنعت گردشگری کشور به اهداف ترسیم‌شده‌اش، ضرورت طرحی که دربرگیرنده همه جنبه‌های این صنعت باشد، اجتناب‌ناپذیر است اما روند آماده‌سازی طرح تاکنون مشخص نبوده، به‌ویژه اینکه این طرح در حکم نقشه راه صنعت گردشگری کشور است و تهیه آن به‌طور مصرح در قانون برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است.
معاون گردشگری کشور به اجلاس هفته گذشته سازمان جهانی جهانگردی در شهر همدان اشاره کرد و متذکر شد که بازنگری طرح جامع گردشگری یکی از پنج محور مطرح‌شده در این اجلاس بود که دستاوردهای خوبی را برای ایران به همراه داشت. تیموری با بیان اینکه همکاری سازمان جهانی گردشگری در ایجاد حساب‌های اقماری، بازنگری طرح جامع گردشگری، برگزاری همایش گردشگری روستایی و اکوتوریست و تبلیغ غیرمستقیم ایران در سطح بین‌المللی پنج محور دستاوردهای اجلاس هفته گذشته سازمان جهانی جهانگردی در شهر همدان برای ایران بود، افزود: در جریان این اجلاس، ما در کنار برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده بود، ملاقات‌هایی هم با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری داشتیم که این ملاقات‌ها خروجی‌های خوبی هم به دنبال داشت.
■ تقبل هزینه مشاوران بین‌المللی طرح جامع از سوی سازمان جهانی گردشگری
یکی از موضوعات و محورهای مطرح‌شده، حساب‌های اقماری بود که ما در مورد آن به تجمیع و توافق مشترک رسیدیم. در کنار آن بحث بازنگری master plan یا همان طرح جامع گردشگری است که شما به آن اشاره کردید. این طرح که در ابتدای دهه 80 انجام و دوره زمانی آن هم تمام شده بود، مجدداً مورد تأکید قرار گرفت. الان ما حتی نحوه حضور سازمان جهانی گردشگری و فرایند اجرایی این کار را هم مشخص کردیم. من با معاونان دبیرکل طی نشست‌هایی، راهکارهای رسیدن به هدف را مشخص کردیم. ما حتی هزینه‌های مشاوران بین‌المللی را هم از یونسکو و سازمان جهانی گردشگری گرفتیم. انشاءالله کار به‌زودی آغاز می‌شود، بنابراین زمینه بازنگری، به‌روزسازی و اجرای برنامه ملی توسعه گردشگری کشور در فازهای تمهیدی و مقدماتی در این سفر دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به ایران آماده شده و ما به امید خدا داریم کار را شروع می‌کنیم.
■ ایران 2020 میزبان کنفرانس اکوتوریسم
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: قرار شد با توجه به اهمیتی که گردشگری روستایی و اکوتوریسم برای کشور ما دارد، اکوتوریسم و توسعه صنعت گردشگری در کشور به موازات هم پیش بروند.
برای اینکه ما، هم رونق گردشگری را در کشور شاهد باشیم و هم ملاحظات اقلیمی و زیست‌محیطی را رعایت کنیم، قرار شد تدوین چارچوب همکاری با سازمان جهانی گردشگری با استفاده از مشاوره‌های فنی آنها در دستور کار قرار بگیرد. همچنین قرار شد راهبردی را در ارتباط با این موضوع آماده کنیم. این راهبرد در ادامه به سال 2020 خواهد رسید که در آن سال ما کنفرانسی را با موضوع اکوتوریسم و توسعه پایدار گردشگری روستایی با مشاوره سازمان جهانی گردشگری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت.
این کنفرانس در سطح وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری برگزار خواهد شد؛ در سالی که توسعه اکوتوریسم و گردشگری روستایی، شعار سازمان جهانی گردشگری خواهد بود.
■ ایجاد مرکز جهانی صنایع‌دستی و گردشگری در ایران
وی به مطرح‌شدن موضوع ایجاد یک مرکز صنایع‌دستی و گردشگری در ایران در جریان اجلاس همدان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه توانمندی‌های موجود در کشورمان در حوزه صنایع‌دستی یکی از جذابیت‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود و با توجه به اینکه سازمان میراث‌فرهنگی در ایران دو بازوی گردشگری و صنایع‌دستی را هم در کنار خود دارد، ایجاد مرکز جهانی صنایع‌دستی و گردشگری تعاملات این بخش‌ها را با یکدیگر بیشتر می‌کند. ایجاد این مرکز هم یکی از دستاوردها و خروجی‌های ملاقات ما با دبیرکل محترم سازمان جهانی گردشگری بود.
■ رویدادها و جشنواره‌ها، اثرات فصلی‌بودن گردشگری را خنثی می‌کنند
تیموری به عدم‌توازن در سفرهای داخلی کشور هم اشاره کرد و با یادآوری اینکه بعضی از نقاط کشور با وجود قابلیت‌ها و جاذبه‌هایشان چندان مورد استقبال گردشگران داخلی نیستند و در عوض بعضی از مناطق با هجوم گردشگران روبه‌رو هستند، بر ضرورت تعریف مقاصد جدید گردشگری و ایجاد توازن بین مناطق مختلف در کشور تأکید کرد. وی ایجاد رویدادهای مختلف و برگزاری جشنواره‌های متنوع در مناطق کشور را یکی از روش‌های توزیع سفر دانست. معاون گردشگری کشور رویدادهایی چون جشنواره فرهنگ اقوام ایرانی را در حکم ابزارهایی برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های یک منطقه دانست. از نظر تیموری، اگرچه گردشگری در همه‌جای دنیا پدیده‌ای فصلی است اما رویدادها می‌توانند اثرات فصلی‌بودن صنعت گردشگری را نیز کاهش دهند. به باور معاون گردشگری کشور، رویدادها و جشنواره‌ها از عواملی هستند که در فصل کم‌رونق گردشگری می‌توانند زیان‌ها و آسیب‌ها را به کمترین حد ممکن برسانند.
■ گلستان، زیستگاه صلح‌آمیز اقوام
وی به زمان برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایرانی هم اشاره کرد و توضیح داد که این جشنواره پس از دو ماه سوگواری و اندوه در محرم و صفر، الان در ماه ربیع‌الاول برگزار می‌شود تا شادی‌بخش و نشاط‌آفرین باشد. معاون گردشگری کشور تنوع فرهنگی ایران را بی‌نظیر خواند و استان گلستان را به لحاظ تجمیع اقوام مختلف ایرانی برای برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام، منطقه مناسبی دانست. تیموری در این‌باره گفت: این جشنواره در نقطه‌ای برگزار می‌شود که اقوام مختلف در کنار هم با صلح و صفا زندگی می‌کنند. وقتی بتوانیم تنوع فرهنگی را خوب معرفی کنیم، ضریب جذابیت مقصد نیز چندبرابر می‌شود. ما می‌توانیم با استفاده از این رویدادها جامعه ایرانی را هم به صورتی درست در سطح بین‌المللی
معرفی کنیم.
■ جشنواره اقوام، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های بوم‌گردی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان نیز در این نشست از استقبال خوب مردم گلستان و سایر استان‌های کشور از جشنواره فرهنگ اقوام ایرانی گفت و متذکر شد که این جشنواره از
29 آبان تا 3 آذر در گرگان و از 5 تا 7 آذر در گنبد کاووس برپا خواهد شد. ابراهیم کریمی نمایشگاه صنایع‌دستی را بخش عمده جشنواره فرهنگ اقوام برشمرد و به حضور هنرمندان صنایع‌دستی از 31 استان کشور در این جشنواره اشاره کرد. وی همچنین یادآور شد که اهالی موسیقی نواحی و اقوام ایرانی از 17 استان کشور در جشنواره حضور خواهند داشت. مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان جشنواره اقوام را فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های بوم‌گردی و به‌طور کلی ظرفیت‌های گردشگری روستایی دانست و از معرفی بوم‌گردی‌‌ها در جشنواره امسال برای نخستین‌بار در طول 12 دوره جشنواره خبر داد. وی همچنین خاطرنشان کرد که جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی در دوره امسال خود نمایشگاه سوغات استان‌ها را هم خواهد داشت.
■ رشد چشمگیر گردشگری گلستان در عرض سه سال
کریمی از تخفیف 30 تا 50 درصدی هتل‌ها و سایر فضاهای اقامتی استان گلستان در طول جشنواره برای گردشگران هم خبر داد و در بخش پایانی سخنان خود، برگزاری ادوار مختلف جشنواره فرهنگ اقوام را زمینه‌ساز ارتقای صنعت گردشگری در استان گلستان ذکر کرد. وی در بیان مستندی برای این مدعا گفت: اقامت در استان گلستان از 304هزار نفرشب در سال 94 به یک‌میلیون و 700هزار نفرشب در سال 97 رسیده است.

معاون گردشگری