گردشگری و توریسم

عمارت شاهدخت بوشهر فرو ریخت

به گزارش ایرنا، ارغوان مهدی زاده روز یکشنبه درجمع خبرنگاران افزود: به دلیل آسیب های شدید ساختاری ناشی از قدمت، جذب رطوبت و شکاف های عمیقی که سال ها پیش به دلیل نوع مصالح در بدنه بنا ایجاد شده بود در بارندگی های اخیر بطور ناگهانی و بدون دخالت هیچ عامل انسانی ریزش کرد.
وی اظهار داشت: پس از گزارش ریزش بخشی از این عمارت، معاونت میراث فرهنگی باحضور کارشناسان پایگاه بافت تاریخی، شهرداری بافت تاریخی و‌ شهرداری بندر بوشهر موارد خطر آفرین شناسایی شد و برای برطرف کردن آنها اقدام های لازم در ساعت های اولیه پس از تخریب صورت گرفت.
مهدی زاده گفت: در زمان حاضر عملیات آوار برداری قسمت های ریزش کرده و در خطر ریزش در ضلع جنوبی و شرقی بنا که دارای حرکت کالبدی است توسط شهرداری بافت تاریخی بوشهر انجام شد.
وی یادآور شد: حدود 40 درصد از بنای عمارت شاهدخت فرو ریخته است که بیشتر شامل قسمت مخروبه آن است و با توجه به جلسه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و پایگاه بافت تاریخی شهر بوشهر مقرر شد که عملیات مقاوم سازی بخش های دیگر این بنا در دستور کار قرار گیرد و پس از آن به بازسازی بخش های ریزشی پرداخته شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: احیا و حفاظت از بافت تاریخی شهر برنامه گسترده میان سازمانی است و عمارت شاهدخت و بناهای مشابه در بافت تاریخی بوشهر نیازمند توجه همه دستگاه های اجرایی است.
عمارت شاهدخت تا 2سال پیش از انقلاب اسلامی به عنوان مدرسه دبستان دخترانه مورد استفاده بود و پس از انقلاب اسلامی نیز این بنا محل سکونت برخی افراد مهاجر مناطق جنگی شد.
مالکیت چهار دانگ از عمارت شاهدخت واقع در محله کوتی بوشهر به نام میراث فرهنگی و 2 دانگ دیگر بنا مالک شخصی دارد.
بیش از ۱۰ درصد از مدرسه تاریخی شاهدخت حدود چهار سال قبل، به خاطر شکاف‌های عمیقی که در بدنه آن به وجود آمده بود، فرو ریخت و در هفته گذشته نیز 30 درصد دیگر این بنا ریزش کرده است.
6047/6043

انتهای پیام /*


فرهنگي


تخريب


مدرسه شاهدخت


بوشهر